Tłumy na wernisażu prac Jeroena Hollandera w Galerii Tak

kasiab, 17 lipiec, 2017 - 13:44
Tomasz Wojczak

Dnia 14 lipca 2017 r. o godzinie 19:00 w Galerii Tak mieszczącej się w Poznaniu przy ulicy Mielżyńskiego 27/29 odbyła się wystawa prac Jeroena Hollandera.

 

Wystawa prac Jeroena Hollandera zaprezentowana została w ramach projektu „Trójkąt Bermudzki / outsider art.” Objęta jest patronatem: Protocole Delegation Generale Wallonie-Bruxelles (Przedstawicielstwa Generalnego Walonia-Bruksela.) Z tego powodu przemówienie współautorki wystawy – Małgorzaty Szaefer i pytania zadawane artyście tłumaczone były na język francuski. Jeroen Hollander jest jednym z laureatów nagrody The Young Belgian Painting, którą otrzymał w roku 2010. Jego prace były już wcześniej prezentowane w poznańskiej Galerii Tak. Jednakże wcześniej pokazywane były one razem z dziełami innych brukselskich artystów. Tym razem wystawa obejmuje wyłącznie prace samego Hollandera. Sztuka tego autora to plany fikcyjnych miast. Maluje on je przede wszystkim pisakami na kartkach papieru formatu A4 albo A6. Bardzo ważną rolę w dziełach Hollandera odgrywa kolor. Poszczególne kolory na obrazach oznaczają opozycję pomiędzy różnymi środkami transportu.

 

Reasumując muszę przyznać, że mnie wystawa bardzo się podobała. Rozwieszone na ścianach Galerii Tak prace Hollandera z daleka układały się w wielobarwną, fascynującą mozaikę. W sztuce Jeroena Hollandera urzekła mnie gra signifiants (znaczących) z signifies (znaczącymi). Te ostatnie pozornie mogą wydawać się być nieobecne. Cóż może, bowiem wynikać z powieszenia na ścianach galerii planów fikcyjnych miast? Jednakże znaczone tam są, a podstawowym elementem znaczonym w sztuce Hollandera jest dla mnie urbanizm naszej cywilizacji, związany z jej postępującą technicyzacją i rozwojem środków transportu. Podstawowe opozycje strukturalne w sztuce Jeroena Hollandera to opozycje centrum-peryferie oraz wspomniane już kwestie związane z kolorami. Centrum w większości dzieł jest odwzorowaniem realnego miasta, jest bardziej „gęste” od peryferii. Najbardziej poruszająca w tych dziełach była nieobecność człowieka – skazanego na alienację w murach naszego miejskiego świata.

 

Projekt „Trójkąt Bermudzki / outsider art” dofinansowany został przez Miasto Poznań.

 

fot: redakcja PION.pl

fot: redakcja PION.pl

fot: redakcja PION.pl

fot: redakcja PION.pl

0 komentarzy

Dodaj nowy komentarz