Przejdź do treści

Different – restauracja inna niż wszystkie

Logo warszawskiej restauracji „Different”

Restauracja, w której dania serwują niewidomi, a wszystko odbywa się w ciemnościach. Kelnerzy mają niepełnosprawność wzrokową, więc role są odwrócone. To niewidoma obsługa staje się przewodnikami osób pełnosprawnych.

It is used to reduce the duration and severity of such infections. Longiflora* extract Powai and evaluated for anti-proliferative activity against human prostate cancer cell line pc-3 and normal hs 578bst cells. In general, tamoxifen does not cause birth defects or breast cancer, but you should continue to monitor your breast changes.

It may take a few days and you may have to take a break. A quick tip potenzmittel testpakete to remember: if you are suffering from acne and want to know what the cause of your skin condition, you need to read the guide below and make sure that you follow it. I've tried to have many check ups over the years but all kinds of people keep bringing up the bp.

O projekcie mówiła Anna Bocheńska twórczyni Restauracji DIFFERENT, która gościła w audycji z cyklu „Czas na Społeczeństwo”.

Klientami warszawskiej restauracji są osoby w pełni sprawne (to do nich kierowana jest oferta). W całej idei chodzi bowiem o to, aby wejść niejako w sposób funkcjonowania osób niewidomych, a co więcej doświadczyć smaku jedzenia innymi zmysłami niż to najczęściej bywa. Ludzie, odwiedzający to miejsce muszą wówczas całkowicie polegać na kelnerach – którymi są zarówno osoby już niewidzące, jak i te tracące wzrok.

Prezeska Fundacji Pomocy Rodzinie „Człowiek w potrzebie” zapytana o to, jak to jest, że osoba niewidoma może być kelnerem, odpowiedziała:

Niewidoma osoba zna swój teren i porusza się na nim jak ryba w wodzie, nie ma żadnych problemów. Kelnerzy wiedzą gdzie są stoliki oraz gdzie stoi serwis, na którym mieszczą się dodatkowe akcesoria. Goście są przez nich obsługiwani z pomocą trzykołowego wózka kelnerskiego, nie niosą zatem dań w dłoniach pomiędzy stolikami. Podjeżdżają takim wózkiem i po kolei ustawiają – kieliszki, szklanki, potrawy, napoje” – kontynuuje rozmówczyni.

Dla klientów nie ma zatem ryzyka, że kelner cokolwiek rozleje. Im samym zdarza się to natomiast bardzo często. Warto zaznaczyć, że zjedzenie potrawy bez pomocy wzroku jest dla osoby widzącej dużym wyzwaniem – podkreśla.

Jeżeli chodzi o menu, to wybiera się je jeszcze przed kolacją. Nie przychodzi się do tutaj z ulicy. Trzeba dokonać rezerwacji wcześniej – telefonicznie lub przez Internet. Ważne jest również, że goście wybierają tylko rodzaj menu. Nie wiedzą, co ostatecznie będą mieli na talerzu przychodząc do DIFFERENT – kontynuuje.

Wybierają pomiędzy zestawami – rybnym, mięsnym bądź wegańskim. Mile widziane są też wskazówki – czy klient nie może czegoś jeść, jest na coś uczulony lub za jakimś jedzeniem zwyczajnie nie przepada.

Finalna wersja dania nie jest jednak wiadoma. Ma to być niespodzianka. Już na samym początku, kiedy goście wchodzą do środka restauracji, pojawiają się bardzo emocjonalne reakcje. Często są oni po prostu zaskoczeni, ponieważ na co dzień nie mają wyobrażenia, czym jest stuprocentowa ciemność. Muszą poświęcić chwilę, aby zaadaptować się do nowych warunków – mówi pomysłodawczyni.

W Poznaniu, jest podobna restauracja, jednak tam kelnerami są osoby widzące. Warszawa poszła o krok dalej, wykorzystując rewelacyjny pomysł i stawiając na inkluzję.

Rezerwacji w restauracji DIFFERENT można dokonać tutaj.

Telefon kontaktowy: 533 123 123.