Autor: Tomasz Wojczak
Wiele podmiotów, takich jak: biblioteki, szkoły, przedszkola, domy kultury oraz księgarnie stacjonarne i internetowe włączyło się w realizacje kampani społecznej zatytułowanej #TataTeżCzyta, w ramach której organizowane są między innymi spotkania czytelnicze z mężczyznami w roli głównej.
Rezultaty badań przeprowadzonych przez Biblioteką Narodową w 2024 roku pokazują, że po książki sięga 47% kobiet i 35% mężczyzn. Z danych tych wynika jednoznacznie, że mężczyźni czytają znacznie mniej niż kobiety. Niestety różnica ta nie kończy się tylko w dorosłości – jest ona widoczna również u dzieci.
Chłopcy znacznie częściej niż ich rówieśniczki rezygnują z czytania między dziewiątym a dziesiątym rokiem życia. Jedną z przyczyn tego niekorzystnego zjawiska może być brak męskich wzorców czytelniczych. Chłopcy, którzy zaobserwują, że ich ojcowie, wujkowie i dziadkowie nie czytają książek, zaczynają kojarzyć lekturę książek ze szkołą i przymusem, a nie z przyjemnością, która służy rozwijaniu wyobraźni i wiedzy o świecie. Jak powszechnie wiadomo lektura książek jest równie angażująca co sport i wysiłek fizyczny. Tegorocznej edycji kampanii zatytułowanej #TataTeżCzyta towarzyszy hasło „Czytanie łączy”. Omawiane przedsięwzięcie ma na celu uświadomienie ogółowi naszego społeczeństwa, że czytanie dzieciom wspiera ich rozwój, wzmacnia więzi międzypokoleniowe i daje pretekst do bycia razem, tak samo jak wspólny trening czy mecz.
Książka podobnie jak gra w piłkę, czy też wspólny spacer może być niezwykle efektywnym narzędziem do budowania relacji między rodzicami a ich pociechami.
W 2025 roku w kampanii uczestniczy pięćdziesiąt wydawnictw, z których każde zaproponowało jedną książkę, na której znajduje się logo omawianej akcji. Publikacje wydane w ramach kampani zostały przypisane do konkretnych kategorii wiekowych, co ułatwi znalezienie tytułów dopasowanych do etapu rozwojowego, na którym jest dziecko. Twórcy kampanii chcą pokazać, że nie trzeba wybierać między książką a boiskiem – jedno i drugie ma znaczenie dla prawidłowego rozwoju dzieci.
Omawiana akcja jest istotna, ze względu na to, że chłopcy i mężczyźni oddają się lekturze znaczenie rzadziej niż dziewczynki i kobiety. A przecież czytanie dziecku książek to jedna z najprostszych i najefektywniejszych inwestycji w jego rozwój poznawczy, intelektualny i emocjonalny. Już trzyletnie dzieci, którym rodzice regularnie czytają książki znają dwa razy więcej słów niż ich rówieśnicy, którym nie czytano.
Artykuł pozwolę sobie zakończyć cytatem dotyczącym procesu wychowywania dzieci znalezionym na stronie poświęconej kampanii: “Nie chodzi o to, żeby wybierać: książka czy piłka. Chodzi o to, żeby jedno i drugie było obecne. Czytanie to nie obowiązek – to sposób na bycie razem, rozmowę i budowanie więzi”.
Kampania #TataTeżCzyta wspierana jest przez Narodowe Centrum Kultury.
Artykuł opracowano w oparciu o strony, na których można znaleźć bliższe informacje o omawianej kampanii społecznej:
- https://nprcz.pl/news/start-kampanii-tatatezczyta2025/,
- https://www.fpc.org.pl/nasze-projekty/tatatezczyta/.
Źródło grafiki wykorzystanej w nagłówku można znaleźć tutaj.