W sierpniu 2024 roku upłynął termin wprowadzenia standardów ochrony małoletnich, o jakich mowa w ustawie o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
Ustawa zawiera zapisy, które dotyczą między innymi uwzględnienia sytuacji dzieci z niepełnosprawnością oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Jednocześnie, w polskich szkołach wciąż brakuje działających standardów ochrony dzieci z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi przed skutkami przemocy.
Adam Krzywoń – Zastępca Rzecznika Praw obywatelskich zwrócił się w tej sprawie do Ministerstwa Edukacji.
Koalicja “Nasz Rzecznik”, którą tworzą społecznicy zajmujący się między innymi prawami osób z niepełnosprawnością i ich opiekunów wskazuje, że w szkołach brakuje ujednoliconych procedur oraz odpowiednich materiałów edukacyjnych dotyczących zapobiegania przemocy w placówkach edukacyjnych oraz reagowania na nią przez kadrę nauczycielską.
Koalicja zwraca szczególną uwagę na brak zrozumienia potrzeb emocjonalnych i poznawczych uczniów i uczennic w spektrum autyzmu. To prowadzi do tzw. zachowań skomplikowanych czy agresji.
Brak wdrożenia tych zaproponowanych rozwiązań skutkuje tym, że dzieci z niepełnosprawnościami są w sposób szczególny „wystawiane” na przemoc i wykluczenie w otoczeniu szkolnym.
RPO pyta MEN czy resort sprawdza realizację obowiązku wprowadzania standardów oraz czy zapewnia placówkom edukacyjnym szkolenia, które pomogłyby bardziej chronić dzieci wymagające szczególnej opieki.
Pełną treść pisma można przeczytać na stronie www.bip.brpo.gov.pl.
Opracowano na podstawie: https://www.niepelnosprawni.pl/edukacja/standardy-ochrony-maloletnich-z-niepelnosprawnosciami-w-placowkach-oswiatowych–interwencja-rpo-do-men.