Autor: Martyna Sergiel
Długotrwałe i ustawiczne działania Banku BNP Paribas Bank na rzecz neuroróżnorodnych pracowników, pracowniczek, klientów i klientek zostały nagrodzone niezwykłym wyróżnieniem.
Jako jedna z pierwszych instytucji związanych z finansami w kraju, bank otrzymał certyfikat „Miejsce pracy przyjazne osobom neuroróżnorodnym” Fundacji asperIT. Wyróżnienie to świadczy o gotowości Banku BNP Paribas do zatrudniania w swoich zespołach osób neuroróżnorodnych w latach 2025-2027.
Od 2023 r. BNP Paribas Bank Polska prowadzi intensywne działania na rzecz stworzenia miejsca pracy przyjaznego osobom neuroróżnorodnym, w tym w spektrum autyzmu i ADHD.
Najważniejszym krokiem w tym procesie była współpraca z Fundacją aspertIT – organizacją zaznajomioną z tematyką neuroróżnorodności w miejscu pracy, w szczególności wspieraniu osób w spektrum autyzmu.
Efektem tej kooperacji był audyt gotowości organizacji, obejmujący wiele obszarów funkcjonowania banku – od komunikacji wewnętrznej i kultury organizacyjnej, sposobów pracowania, stylu zarządzania, szkoleń i rozwoju. W ramach badania eksperci fundacji przeprowadzili między innymi wywiady z pracownikami z różnych stanowisk organizacji oraz przeprowadzili analizę dokumentów i sposobów pracy. Audyt poprzedzony został również kampanią edukacyjną, skierowana do pracowników w spektrum ADHD i autyzmu.
Wyniki badania potwierdziły skuteczność wielu już funkcjonujących w instytucji rozwiązań dla wspierania osób neuroróżnorodnych. Wśród nich wyróżnić można elastyczne sposoby pracy, otwartą i bezpieczną kulturę organizacyjną, stosowanie się do wewnętrznych procedur wspierających inkluzywność oraz zaangażowanie liderów.
– Przyznany przez Fundację asperIT certyfikat „Neurodiverse Friendly Workplace” to dowód na to, że dana organizacja jest otwarta na neuroróżnorodność.
Wykonany przez nas audyt Banku BNP Paribas, któremu towarzyszyły konkretne usprawnienia i zmiany organizacyjne, jest dowodem na otwarte drzwi, zrozumienie oraz gotowość do tworzenia środowiska pracy przyjaznego wszystkim, także osobom w spektrum autyzmu oraz ADHD.
– Cieszę się, że mogliśmy wspierać ten proces. Ten sukces daje nadzieję i motywację osobom neuroatypowym oraz inspiruje kolejne organizacje do podobnych działań – mówi Paweł Wojtyczka, CEO Fundacji asperIT.
– Uzyskanie certyfikatu „Neurodiverse Friendly Workplace” to dla nas nie tylko powód do zadowolenia, ale także potwierdzenie, że zmierzamy we właściwą stronę. Nasze doświadczenia z działaniami na rzecz różnorodności pokazały nam, że spojrzenie z zewnątrz jest nieocenione i bardzo ważne w zapewnianiu przekrojowej transformacji.
Współpraca z Fundacją asperIT była niezwykle inspirująca – pozwoliła nam spojrzeć na naszą organizację oczami osób w spektrum, zrozumieć ich potrzeby i wdrożyć zmiany, które służą całej grupie pracowników i pracowniczek.
– Certyfikat to dowód naszej odpowiedzialności, ale przede wszystkim zobowiązanie do dalszego rozwoju i kontynuowania tej drogi przemian – akcentuje Małgorzata Petru, menadżerka ds. zarządzania różnorodnością i włączeniem w Banku BNP Paribas.
Bank BNP Paribas tworzy włączającą kulturę organizacyjną, w której każdy człowiek może być sobą. Neuroróżnorodność to jeden z wymiarów tożsamości. Wzrost świadomości, kampania „Inne spojrzenie na inne spojrzenie”, webinary i szkolenia zwiększające wiedzę na temat różnych form neuroróżnorodności, takich jak autyzm czy ADHD., możliwość konsultacji eksperckich psychologicznych również dla osób zarządzających zespołami to przykłady prowadzonych działań.
W banku powstała również oddolna sieć pracownicza osób neuroatypowych. „Neuronauci” to społeczność współtworząca grono wsparcia. Dzieli się ona doświadczeniami i podnosi świadomość w obszarze neuroróżnorodności. Z jej inicjatywy dostrzeżono również potrzeby rodziców dzieci neuroatypowych tworząc dla nich „przestrzeń „NEURO” w trakcie Dni Rodzicielskich czy Dni Różnorodności.
– W Banku BNP Paribas budujemy środowisko pracy, w którym różnorodność – także ta neurologiczna – jest cenną cechą, a nie wyzwaniem. Stawiamy na konkretne działania: edukujemy kadrę menadżerską, budujemy świadomość wśród zespołów, dostosowujemy przestrzenie biurowe, wprowadzamy elastyczne podejście do rytmu pracy.
– Wiemy, że osoby neuroatypowe są pracownikami ze zbliżonym potencjałem, co osoby neurotypowe, po prostu czasem potrzebują dostosowania miejsca i sposobów pracy . Dajemy im przestrzeń, by mogli być sobą i w pełni wykorzystywali swoje zdolności – dodaje Małgorzata Petru.
Społeczność Neuronautów została włączona do planowania aranżacji i oznaczeń przestrzeni biurowych. Z kolei dla zapewnienia odpowiedniego poziomu wsparcia na każdym etapie wymiany pomiędzy pracownikiem a bankiem, proces onboardingu został dostosowany do zróżnicowanych potrzeb pracowniczych, wprowadzono wsparcie w postaci osoby tzw. „buddy”.
Bank BNP Paribas rozwija również podejście do obsługi klienta, które aktywnie uwzględnia potrzeby osób neuroatypowych – w tym będących w spektrum autyzmu, z ADHD oraz innymi różnicami poznawczymi.
Zadaniem banku jest zapewnienie empatycznej, dostępnej i komfortowej obsługi wszystkim Klientkom i Klientom, niezależnie od ich stylu komunikacji czy sposobu przetwarzania informacji. To podejście wpisuje się w szerszą strategię budowania organizacji otwartej na różnorodność i skupionej na potrzebach każdego Klienta – organizacji, w której także różnorodność neurologiczna jest wartością i źródłem przewagi.
Bank BNP Paribas rozpoczął proces pogłębiania wiedzy w temacie potrzeb klientów neuroatypowych. Celem podjętych działań jest zapewnienie empatycznej, komfortowej i dopasowanej obsługi dla każdego.
W ramach tego procesu:
- Przeprowadzono szereg rozmów z pracownikami oddziałów banku, koncentrując się na ich doświadczeniach i obserwacjach w kontakcie z osobami neuroatypowymi.
- Do udziału w wizytach testowych zaproszono także klientów neuroatypowych – zarówno w oddziałach stacjonarnych, jak i w kanałach zdalnych – by poznać ich perspektywę w zakresie odbioru komunikatów, przebiegu rozmów oraz całego procesu obsługi.
Aktualnie Bank BNP Paribas jest na etapie zbierania i porządkowania wniosków z przeprowadzonych spotkań i badań. Kolejnym krokiem będzie ich szczegółowe przeanalizowanie, które pozwoli zaplanować konkretne zmiany i rozwiązania odpowiadające rzeczywistym potrzebom – zarówno pracowników, jak i klientów.
Pracownicy banku zauważyli również, że wyzwania związane z przetwarzaniem informacji – takie jak nadmiar bodźców czy trudności w interpretacji złożonych komunikatów – mogą dotyczyć wielu osób, nie tylko neuroatypowych. Dlatego projektowanie dostępnych i przyjaznych rozwiązań traktowane jest jako element uniwersalnego podejścia do obsługi klienta.
– Chcemy lepiej poznać bariery i niewidoczne na pierwszy rzut oka niedogodności, z jakimi mierzą się Klienci neuroatypowi w kontakcie z bankiem. Dzięki ich zaangażowaniu w proces zmian możemy przygotować autentyczne rozwiązania, oparte na realnych doświadczeniach – takie, które rzeczywiście będą dla nich pomocne. Zebrane inspiracje posłużą nam do usprawnienia procesów, przestrzeni i obsługi klientów w całym banku. To kolejny krok w stronę bardziej dostępnej, świadomej i odpowiedzialnej bankowości – mówi Katarzyna Michalska, menedżerka Zespołu Rozwoju Customer Experience.
Zgodnie ze statystykami, nawet 1/5 polskiego społeczeństwa mieści się w spektrum neuroróżnorodności, do którego zalicza się między innymi autyzm i ADHD.
Amerykańskie CDC szacuje, że 3,2 proc. dzieci w wieku ośmiu lat jest w spektrum, podczas gdy 17 proc. osób w wieku od 3 do 17 lat mierzy się z różnymi odmianami problemów poznawczych.
Najnowsze dane opublikowane przez Narodowy Urząd Statystyk Wielkiej Brytanii pokazują, że osoby w spektrum należą do grupy o najniższym poziomie zatrudnienia – jedynie 27,2 proc. z nich znajduje pracę, mimo często wysokich kompetencji i dużej, specjalistycznej wiedzy.
Według raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego w naszym kraju ten odsetek jest jeszcze niższy i wynosi 2 proc. Zgodnie z badaniami, przeprowadzonymi przez prof. Michała Tomczaka wraz z zespołem, jedynie 1,5 proc. ankietowanych polskich przedsiębiorstw okazało się w pełni dojrzałych do zatrudniania osób neuroaktywnych. Taka dysproporcja pokazuje, jak wiele przeszkód wciąż istnieje na drodze do równoprawnego uczestnictwa osób neuroatypowych w życiu zawodowym.
Opracowano na podstawie: https://naszesprawy.eu/aktualnosci/bank-bnp-paribas-jedna-z-pierwszych-instytucji-finansowych-w-polsce-z-certyfikatem-miejsce-pracy-przyjazne-osobom-neuroroznorodnym-asperit/.