Przejdź do treści

Bank BNP Paribas – miejsce pracy przyjazne osobom neuroróżnorodnym

Grafika: logotyp banku BNP Paribas.

Autor: Martyna Sergiel

Długotrwałe i ustawiczne działania Banku BNP Paribas Bank na rzecz neuroróżnorodnych pracowników, pracowniczek, klientów i klientek zostały nagrodzone niezwykłym wyróżnieniem.

Jako jedna z pierwszych instytucji związanych z finansami w kraju, bank otrzymał certyfikat „Miejsce pracy przyjazne osobom neuroróżnorodnym” Fundacji asperIT. Wyróżnienie to świadczy o gotowości Banku BNP Paribas do zatrudniania w swoich zespołach osób neuroróżnorodnych w latach 2025-2027.

Od 2023 r. BNP Paribas Bank Polska prowadzi intensywne działania na rzecz stworzenia miejsca pracy przyjaznego osobom neuroróżnorodnym, w tym w spektrum autyzmu i ADHD.

Najważniejszym krokiem w tym procesie była współpraca z Fundacją aspertIT – organizacją zaznajomioną z tematyką neuroróżnorodności w miejscu pracy, w szczególności wspieraniu osób w spektrum autyzmu.

Efektem tej kooperacji był audyt gotowości organizacji, obejmujący wiele obszarów funkcjonowania banku – od komunikacji wewnętrznej i kultury organizacyjnej, sposobów pracowania, stylu zarządzania, szkoleń i rozwoju. W ramach badania eksperci fundacji przeprowadzili między innymi wywiady z pracownikami z różnych stanowisk organizacji oraz przeprowadzili analizę dokumentów i sposobów pracy. Audyt poprzedzony został również kampanią edukacyjną, skierowana do pracowników w spektrum ADHD i autyzmu.

Wyniki badania potwierdziły skuteczność wielu już funkcjonujących w instytucji rozwiązań dla wspierania osób neuroróżnorodnych. Wśród nich wyróżnić można elastyczne sposoby pracy, otwartą i bezpieczną kulturę organizacyjną, stosowanie się do wewnętrznych procedur wspierających inkluzywność oraz zaangażowanie liderów.

– Przyznany przez Fundację asperIT certyfikat „Neurodiverse Friendly Workplace” to dowód na to, że dana organizacja jest otwarta na neuroróżnorodność.

Wykonany przez nas audyt Banku BNP Paribas, któremu towarzyszyły konkretne usprawnienia i zmiany organizacyjne, jest dowodem na otwarte drzwi, zrozumienie oraz gotowość do tworzenia środowiska pracy przyjaznego wszystkim, także osobom w spektrum autyzmu oraz ADHD.

Cieszę się, że mogliśmy wspierać ten proces. Ten sukces daje nadzieję i motywację osobom neuroatypowym oraz inspiruje kolejne organizacje do podobnych działań – mówi Paweł Wojtyczka, CEO Fundacji asperIT.

– Uzyskanie certyfikatu „Neurodiverse Friendly Workplace” to dla nas nie tylko powód do zadowolenia, ale także potwierdzenie, że zmierzamy we właściwą stronę. Nasze doświadczenia z działaniami na rzecz różnorodności pokazały nam, że spojrzenie z zewnątrz jest nieocenione i bardzo ważne w zapewnianiu przekrojowej transformacji.

Współpraca z Fundacją asperIT była niezwykle inspirująca – pozwoliła nam spojrzeć na naszą organizację oczami osób w spektrum, zrozumieć ich potrzeby i wdrożyć zmiany, które służą całej grupie pracowników i pracowniczek.

– Certyfikat to dowód naszej odpowiedzialności, ale przede wszystkim zobowiązanie do dalszego rozwoju i kontynuowania tej drogi przemian – akcentuje Małgorzata Petru, menadżerka ds. zarządzania różnorodnością i włączeniem w Banku BNP Paribas.

Bank BNP Paribas tworzy włączającą kulturę organizacyjną, w której każdy człowiek  może być sobą. Neuroróżnorodność to jeden z wymiarów tożsamości. Wzrost świadomości, kampania „Inne spojrzenie na inne spojrzenie”, webinary i szkolenia zwiększające wiedzę na temat różnych form neuroróżnorodności, takich jak autyzm czy ADHD., możliwość konsultacji eksperckich psychologicznych również dla osób zarządzających zespołami to przykłady prowadzonych działań.

W banku powstała również oddolna sieć pracownicza osób neuroatypowych. „Neuronauci” to społeczność współtworząca grono wsparcia. Dzieli się ona doświadczeniami i podnosi świadomość w obszarze neuroróżnorodności. Z jej inicjatywy dostrzeżono również potrzeby rodziców dzieci neuroatypowych tworząc dla nich „przestrzeń „NEURO” w trakcie Dni Rodzicielskich czy Dni Różnorodności.

– W Banku BNP Paribas budujemy środowisko pracy, w którym różnorodność – także ta neurologiczna – jest cenną cechą, a nie wyzwaniem. Stawiamy na konkretne działania: edukujemy kadrę menadżerską, budujemy świadomość wśród zespołów, dostosowujemy przestrzenie biurowe, wprowadzamy elastyczne podejście do rytmu pracy.

Wiemy, że osoby neuroatypowe są pracownikami ze zbliżonym potencjałem, co osoby neurotypowe, po prostu czasem potrzebują dostosowania miejsca i sposobów pracy . Dajemy im przestrzeń, by mogli być sobą i w pełni wykorzystywali swoje zdolności – dodaje Małgorzata Petru.

Społeczność Neuronautów została włączona do planowania aranżacji i oznaczeń przestrzeni biurowych. Z kolei dla zapewnienia odpowiedniego poziomu wsparcia na każdym etapie wymiany pomiędzy pracownikiem a bankiem, proces onboardingu został dostosowany do zróżnicowanych potrzeb pracowniczych, wprowadzono wsparcie w postaci osoby tzw. „buddy”.

Bank BNP Paribas rozwija również podejście do obsługi klienta, które aktywnie uwzględnia potrzeby osób neuroatypowych – w tym będących w spektrum autyzmu, z ADHD oraz innymi różnicami poznawczymi.

Zadaniem banku jest zapewnienie empatycznej, dostępnej i komfortowej obsługi wszystkim Klientkom i Klientom, niezależnie od ich stylu komunikacji czy sposobu przetwarzania informacji. To podejście wpisuje się w szerszą strategię budowania organizacji otwartej na różnorodność i skupionej na potrzebach każdego Klienta – organizacji, w której także różnorodność neurologiczna jest wartością i źródłem przewagi.

Bank BNP Paribas rozpoczął proces pogłębiania wiedzy w temacie potrzeb klientów neuroatypowych. Celem podjętych działań jest zapewnienie empatycznej, komfortowej i dopasowanej obsługi dla każdego.

W ramach tego procesu:

  • Przeprowadzono szereg rozmów z pracownikami oddziałów banku, koncentrując się na ich doświadczeniach i obserwacjach w kontakcie z osobami neuroatypowymi.
  • Do udziału w wizytach testowych zaproszono także klientów neuroatypowych – zarówno w oddziałach stacjonarnych, jak i w kanałach zdalnych – by poznać ich perspektywę w zakresie odbioru komunikatów, przebiegu rozmów oraz całego procesu obsługi.

Aktualnie Bank BNP Paribas jest na etapie zbierania i porządkowania wniosków z przeprowadzonych spotkań i badań. Kolejnym krokiem będzie ich szczegółowe przeanalizowanie, które pozwoli zaplanować konkretne zmiany i rozwiązania odpowiadające rzeczywistym potrzebom – zarówno pracowników, jak i klientów.

Pracownicy banku zauważyli również, że wyzwania związane z przetwarzaniem informacji – takie jak nadmiar bodźców czy trudności w interpretacji złożonych komunikatów – mogą dotyczyć wielu osób, nie tylko neuroatypowych. Dlatego projektowanie dostępnych i przyjaznych rozwiązań traktowane jest jako element uniwersalnego podejścia do obsługi klienta.

Chcemy lepiej poznać bariery i niewidoczne na pierwszy rzut oka niedogodności, z jakimi mierzą się Klienci neuroatypowi w kontakcie z bankiem. Dzięki ich zaangażowaniu w proces zmian możemy przygotować autentyczne rozwiązania, oparte na realnych doświadczeniach – takie, które rzeczywiście będą dla nich pomocne. Zebrane inspiracje posłużą nam do usprawnienia procesów, przestrzeni i obsługi klientów w całym banku. To kolejny krok w stronę bardziej dostępnej, świadomej i odpowiedzialnej bankowości – mówi Katarzyna Michalska, menedżerka Zespołu Rozwoju Customer Experience.

Zgodnie ze statystykami, nawet 1/5 polskiego społeczeństwa mieści się w spektrum neuroróżnorodności, do którego zalicza się między innymi autyzm i ADHD.

Amerykańskie CDC szacuje, że 3,2 proc. dzieci w wieku ośmiu lat jest w spektrum, podczas gdy 17 proc. osób w wieku od 3 do 17 lat mierzy się z różnymi odmianami problemów poznawczych.

Najnowsze dane opublikowane przez Narodowy Urząd Statystyk Wielkiej Brytanii pokazują, że osoby w spektrum należą do grupy o najniższym poziomie zatrudnienia – jedynie 27,2 proc. z nich znajduje pracę, mimo często wysokich kompetencji i dużej, specjalistycznej wiedzy.

Według raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego w naszym kraju ten odsetek jest jeszcze niższy i wynosi 2 proc. Zgodnie z badaniami, przeprowadzonymi przez prof. Michała Tomczaka wraz z zespołem, jedynie 1,5 proc. ankietowanych polskich przedsiębiorstw okazało się w pełni dojrzałych do zatrudniania osób neuroaktywnych. Taka dysproporcja pokazuje, jak wiele przeszkód wciąż istnieje na drodze do równoprawnego uczestnictwa osób neuroatypowych w życiu zawodowym.

Opracowano na podstawie: https://naszesprawy.eu/aktualnosci/bank-bnp-paribas-jedna-z-pierwszych-instytucji-finansowych-w-polsce-z-certyfikatem-miejsce-pracy-przyjazne-osobom-neuroroznorodnym-asperit/.

 

Dodaj komentarz