Autor: Martyna Sergiel
Wczoraj, tj. 25 września, rządowy projekt ustawy o asystencji osobistej osób z niepełnosprawnościami ponownie trafił na Stały Komitet Rady Ministrów.
Jest to kolejna próba podjęcia prac nad ustawą, która w swoim zamyśle powinna zapewnić dostęp do usług asystencji osobistej. Aktualnie asystencja osobista jest realizowana wyłącznie w ramach projektów organizacji pozarządowych i samorządów finansowanych z Funduszu Solidarnościowego.
Po trwających całymi miesiącami pracach ustawa pojawiła się na Stałym Komitecie Rady Ministrów już 4 września. Choć obrady przeciągnęły się na drugi dzień, dalsze prace przeniesiono na kolejne posiedzenie.
Ministerstwo Rodziny wprowadziło do ustawy poprawki, które są zgodne z uwagami zgłoszonymi przez resorty na późniejszym etapie prac. Wśród tych zmian znalazł się obowiązkowy zapis, by posiadać co najmniej 6 miesięczne doświadczenie w bezpośrednim wspieraniu osób z niepełnosprawnościami, w wymiarze co najmniej 120 godzin.
Doświadczenie ma potwierdzać odpowiednia dokumentacja na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej lub umowy o wolontariat. Dotyczyć to ma również asystentów, których zgłasza użytkownik asystencji osobistej, nie tylko zaproponowanych przez realizatorów.
Z kolei inna wprowadzona zasada głosi, że niewykorzystane w danym miesiącu godziny asystencji osobistej (nie więcej niż 100 godzin i nie więcej niż 50 procent miesięcznego wymiaru) mogą zostać użyte w kolejnym miesiącu. We wcześniejszych wersjach projektu ustawy zakładano inaczej – szersza była możliwość kumulowania godzin w ramach danego roku kalendarzowego.
Z ustawy usunięto również gwarancję waloryzacji wynagrodzenia asystentów osobistych. Co więcej, Rada Ministrów została upoważniona do wydania rozporządzenia określającego wskaźnik wzrostu stawek godzinowych za asystencję.
Największą zmianą w stosunku do wcześniejszej wersji projektu ustawy jest rezygnacja z koncepcji zatrudnienia asystenta bezpośrednio przez osobę z niepełnosprawnością, czyli tzw. budżetu osobistego.
Zmienione przepisy określają, że asystent będzie nawiązywał współpracę w zakresie świadczenia usług asystencji wyłącznie z realizatorem, niezależnie od tego, czy asystent został wskazany przez użytkownika, czy wybrany przez realizatora.
Przedmiotem sporu pomiędzy Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (MRPiPS) a Ministerstwem Finansów jest stale między innymi kwestia łączenia pobierania świadczenia wspierającego z korzystaniem z asystencji.
MRPiPS stoi na stanowisku, że korzystanie z usług wspierających niezależne życie nie może zabierać osobom z niepełnosprawnościami opcji wsparcia finansowego.
Informacje na temat aktualnej treści ustawy można znaleźć na stronie Rządowego Centrum Legislacji.
Opracowano na podstawie: https://niepelnosprawni.pl/informacje/ustawa-o-asystencji-osobistej-wraca-na-staly-komitet-rady-ministrow.