Przejdź do treści

Projekt o asystencji osobistej znów na tapecie SKRM

Zdjęcie: osoba na wózku z asystentem

Autor: Martyna Sergiel

Wczoraj, tj. 25 września, rządowy projekt ustawy o asystencji osobistej osób z niepełnosprawnościami ponownie trafił na Stały Komitet Rady Ministrów.

Jest to kolejna próba podjęcia prac nad ustawą, która w swoim zamyśle powinna zapewnić dostęp do usług asystencji osobistej. Aktualnie asystencja osobista jest realizowana wyłącznie w ramach projektów organizacji pozarządowych i samorządów finansowanych z Funduszu Solidarnościowego.

Po trwających całymi miesiącami pracach ustawa pojawiła się na Stałym Komitecie Rady Ministrów już 4 września. Choć obrady przeciągnęły się na drugi dzień, dalsze prace przeniesiono na kolejne posiedzenie.

Ministerstwo Rodziny wprowadziło do ustawy poprawki, które są zgodne z uwagami zgłoszonymi przez resorty na późniejszym etapie prac. Wśród tych zmian znalazł się obowiązkowy zapis, by posiadać co najmniej 6 miesięczne doświadczenie w bezpośrednim wspieraniu osób z niepełnosprawnościami, w wymiarze co najmniej 120 godzin.

Doświadczenie ma potwierdzać odpowiednia dokumentacja na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej lub umowy o wolontariat. Dotyczyć to ma również asystentów, których zgłasza użytkownik asystencji osobistej, nie tylko zaproponowanych przez realizatorów.

Z kolei inna wprowadzona zasada głosi, że niewykorzystane w danym miesiącu godziny asystencji osobistej (nie więcej niż 100 godzin i nie więcej niż 50 procent miesięcznego wymiaru) mogą zostać użyte w kolejnym miesiącu. We wcześniejszych wersjach projektu ustawy zakładano inaczej – szersza była możliwość kumulowania godzin w ramach danego roku kalendarzowego.

Z ustawy usunięto również gwarancję waloryzacji wynagrodzenia asystentów osobistych. Co więcej, Rada Ministrów została upoważniona do wydania rozporządzenia określającego wskaźnik wzrostu stawek godzinowych za asystencję.

Największą zmianą w stosunku do wcześniejszej wersji projektu ustawy jest rezygnacja z koncepcji zatrudnienia asystenta bezpośrednio przez osobę z niepełnosprawnością, czyli tzw. budżetu osobistego.

Zmienione przepisy określają, że asystent będzie nawiązywał współpracę w zakresie świadczenia usług asystencji wyłącznie z realizatorem, niezależnie od tego, czy asystent został wskazany przez użytkownika, czy wybrany przez realizatora.

Przedmiotem sporu pomiędzy Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (MRPiPS) a Ministerstwem Finansów jest stale między innymi kwestia łączenia pobierania świadczenia wspierającego z korzystaniem z asystencji.

MRPiPS stoi na stanowisku, że korzystanie z usług wspierających niezależne życie nie może zabierać osobom z niepełnosprawnościami opcji wsparcia finansowego.

Informacje na temat aktualnej treści ustawy można znaleźć na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Opracowano na podstawie: https://niepelnosprawni.pl/informacje/ustawa-o-asystencji-osobistej-wraca-na-staly-komitet-rady-ministrow.

Dodaj komentarz