Autor: Notatka prasowa
Co druga osoba z psem asystującym spotyka się z odmową przejazdu w taksówce.
Freenow by Lyft i Fundacja Labrador edukują kierowców.
Dla osób z niepełnosprawnościami pies asystujący to coś więcej niż towarzysz – to codzienne wsparcie, bezpieczeństwo, a czasem nawet ratunek. Choć obecność tych czworonogów w przestrzeni społecznej staje się coraz bardziej powszechna, ich opiekunowie wciąż napotykają bariery. Jedną z nich jest odmowa wstępu do różnych miejsc użyteczności publicznej i środków transportu, w tym taksówek, mimo że pies asystujący ma do tego pełne prawo.
Chcąc zwiększać społeczną świadomość w tym zakresie, Freenow by Lyft nawiązało współpracę z Fundacją Labrador, aby wspólnie edukować kierowców taxi. Platforma uruchomiła też dodatkowe wsparcie dla tej fundacji w ramach funkcji “Przekaż Datek”.
Jak wynika z danych wewnętrznych Fundacji Labrador ponad połowa (52%) respondentów spotkała się z niestosownym komentarzem na temat swojej niepełnosprawności podczas przebywania w licznych obiektach użyteczności publicznej. Podobny odsetek (55%) mierzył się z odmową wstępu do taksówki z psem asystującym.
Platforma Freenow by Lyft, europejska aplikacja taxi oferująca szeroki zakres mobilności miejskiej, nawiązała współpracę z Fundacją Labrador – Pies Przewodnik, która od lat wychowuje i szkoli psy wspierające osoby niewidome i z niepełnosprawnościami, a następnie po uzyskaniu przez nie certyfikatu, przekazuje je nieodpłatnie swoim podopiecznym.
Październik jest szczególnym miesiącem dla jej podopiecznych – 10-go października obchodzony jest Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego, a 15-go października przypada Międzynarodowy Dzień Białej Laski, poświęcony prawom, niezależności i potrzebom osób niewidomych i niedowidzących. Z tej okazji Freenow chce zwrócić uwagę na znaczenie psów asystujących w życiu codziennym oraz przyczyniać się do tworzenia przestrzeni miejskich, które są dostępne i wolne od barier.
Każdy pies asystujący to dla osoby z niepełnosprawnością nie tylko przyjaciel, ale przede wszystkim szansa na samodzielność, bezpieczeństwo i aktywne życie. Niestety, nasi beneficjenci wciąż zbyt często spotykają się z odmową wstępu do różnych środków transportu, co odbiera im prawo do niezależności. Dlatego tak ważne są działania edukacyjne, które pomagają zrozumieć, że pies asystujący ma ustawowe prawo wejścia wszędzie tam, gdzie jego opiekun. Współpraca z Freenow to krok w stronę świata bez barier – podkreśla Irena Semmler, Fundacja Labrador – Pies Przewodnik.
We współpracy z Fundacją Labrador Freenow uruchomiło działania edukacyjne skierowane do kierowców, aby zwiększyć świadomość kierowców taksówek na temat potrzeb i ustawowych praw osób z niepełnosprawnościami poruszających się z psami asystującymi, do wstępu do miejsc publicznych, w tym transportu publicznego i taksówek.
Dodatkowo, użytkownicy aplikacji Freenow od października do końca marca 2026 r. będą mogli wesprzeć Fundację Labrador poprzez funkcję „Przekaż Datek”. Wybierając ją przy płatności lub jako domyślną, koszt kursu zaokrąglany jest przez Freenow do pełnej złotówki – a różnica zostaje przekazana na cele fundacji.
To niewielka suma dla pasażera, ale realna pomoc dla tych, którzy jej potrzebują. Dane pokazują, że psów asystujących w Polsce jest cały czas bardzo mało. Według oficjalnych danych organizacji Assistance Dogs International, w 2021 w naszym kraju było ich ok. 150-200, co na tle innych państw Europy stanowi niewielki ułamek. Dzięki tym działaniom kolejna osoba z niepełnosprawnością może zyskać psiego towarzysza i przewodnika, a co za tym idzie – większą niezależność.
– Freenow jest platformą przyjazną i bezpieczną dla każdego, dzięki funkcjom, które ułatwiają pasażerom podróżowanie, ale także naszej dbałości o jakość świadczonych przez kierowców usług. Wierzymy, że nasza współpraca z Fundacją Labrador i zaangażowanie kierowców i pasażerów we wsparcie ich podopiecznych, przyczyniają się do eliminowania barier w codziennym życiu osób, dla których pies jest nie tylko przyjacielem, ale i przewodnikiem w poruszaniu się po mieście. Rozszerzamy przy okazji także dostępność funkcji Pets na kolejne miasta w Polsce – podkreśla Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający Freenow by Lyft w Polsce.
Oprócz działań edukacyjnych w tym zakresie, Freenow udostępnia w kolejnych miastach usługę Pets skierowaną do osób podróżujących ze zwierzętami. Realizują ją kierowcy, którzy zadeklarowali gotowość do przewozu pupili. Od października opcja ta będzie dostępna nie tylko w Warszawie, ale także w Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Trójmieście i Białymstoku. Rozszerzenie usługi na kolejne miasta to odpowiedź na oczekiwania pasażerów. Usługa cieszy się rosnącym zainteresowaniem – od początku 2025 roku kierowcy współpracujący z Freenow zrealizowali w samej Warszawie łącznie ponad 8 tys. kursów w ramach floty Pets.
O Freenow by Lyft:
Freenow by Lyft to europejska aplikacja taxi oferująca szeroki zakres multimobilności miejskiej na 9 rynkach europejskich, w ponad 180 miastach. Miliony pasażerów mogą w jednej aplikacji wybierać spośród różnych opcji mobilności miejskiej, takich jak taksówka, e-hulajnoga, e-skuter, e-rower, carsharing i wynajem aut, a także transport publiczny. Siedziba Freenow znajduje się w Hamburgu w Niemczech, a jej CEO jest Thomas Zimmermann.
W lipcu 2025 r. Freenow zostało przejęte przez Lyft, globalną platformę mobilności, oferującą przejazdy współdzielone, taksówki, pojazdy wynajmowane z kierowcą, carsharing, rowery oraz hulajnogi na 4 kontynentach i w blisko 1000 miast na świecie. Miliony kierowców zdecydowały się zarabiać dzięki miliardom przejazdów. Freenow i Lyft wspólnie przyczyniają się do tworzenia bardziej połączonego świata, w którym możliwości transportu są dostępne dla każdego.
Więcej informacji na stronie Freenow oraz aplikacji mobilnej dostępnej do pobrania tutaj.
Kontakt dla mediów:
Agnieszka Ciesek
Senior PR & Communications Manager Freenow
+48 530 121 652
Mail: agnieszka.ciesek@free-now.com
Maria Antoszewska
Account Executive
+48 601 092 042