Przejdź do treści

Bezpłatne usługi dla poznańskich seniorów znów dostępne

Plakat promujący pakiet Poznań Viva Senior

Najstarsi mieszkańcy Poznania mogą ponownie korzystać z większości propozycji zawartych w pakiecie Poznań Viva Senior.

Wszystkie realizowane usługi w ramach pakietu podlegać będą jednak obostrzeniom sanitarnym, które nadal obowiązują. Od minionego poniedziałku seniorzy ponownie mogą skorzystać z drobnych napraw domowych w ramach usługi „Złota rączka”. 22 czerwca 2020 r. osoby starsze będą mogły uzyskać pomoc w myciu okien, zaś ciesząca się dużym zainteresowaniem usługa podologa wznowiona będzie od dnia 29 czerwca.

Najpierw realizowane będą zamówienia na usługi, których nie wykonano w marcu ze względu na wybuch pandemii koronawirusa. Z obliczeń szacunkowych  Miasta Poznania, wynika że usługi dla nowych osób zainteresowanych, wystartują na początku lipca.

Realizowanie usług będzie podlegało zasadom reżimu sanitarnego. Opracowane zostały nowe procedury świadczenia usług. Osoby starsze oraz ludzie realizujący usługi, będą zobowiązani do ochrony ust i nosa i dezynfekowania rąk.

Koordynatorzy usług przed ich ostatecznym zleceniem przeprowadzać będą z seniorami rozmowę, podczas której przypomną o obowiązujących zasadach sanitarnych. Osoby realizujące dane czynności oferowane w ramach pakietu Poznań Viva Senior  przed podjęciem zadań będą poddane testom na obecność koronawirusa. Będą one finansowane przez Miasto Poznań, bezpośrednio przed uruchomieniem konkretnej usługi dla osób starszych.

Osoby starsze muszą mieć przygotowany długopis, służący do podpisania wymaganych dokumentów i wypełnienia krótkiej ankiety, po realizacji usługi. Opiekunowie osób starszych – jeśli będą obecni w trakcie realizacji usługi – także powinni osłonić nos i usta.

Wykonujący usługi muszą również pamiętać o bezwzględnej konieczności dezynfekowania rąk po przyjściu do domu seniora oraz o stosowaniu: rękawiczek, maseczek, przyłbic oraz fartucha ochronnego. Muszą także  zorganizować pracę w taki sposób, by dotykać jak najmniej przedmiotów w mieszkaniu seniora. Przed wizytą podologa osoba starsza jest zobowiązana do przygotowania stanowiska do zabiegu. Musi przygotować ręcznik i pufę lub inne niskie krzesełko,  znajdujące się koło źródła prądu.

Od dnia 8 czerwca poznańska Biblioteka Raczyńskich ponownie prowadzi realizację usług „Książka dla seniora” i „Czytanie bez barier”. Są one adresowane do starszych mieszkańców stolicy Wielkopolski  oraz osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunów. Bibliotekarze zaopatrujący ich w lektury będą zaopatrzeni w maseczkę i rękawiczki. Czytelnik zamawiający książki do domu będzie także zobowiązany do zasłonięcia ust i nosa.

Na czas wakacji zawieszono usługę „Zakupy dla seniora”. Jednakże jeśli sytuacja wywołana pandemią będzie się zmieniała w stronę wprowadzenia ograniczeń, usługa ta zostanie ponownie uruchomiona. Osoby mające problemy z opuszczeniem domu mogą jednak dzwonić do Centrum Inicjatyw Senioralnych pod numer telefonu: 61 847 21 11, po to by zgłosić swoje potrzeby. Centrum razem z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie i Caritas postara się im pomóc.

Ważne by poznańscy seniorzy zachowali ostrożność i nie wpuszczali do domu nieupoważnionych osób. W przypadku realizowania usług w ramach pakietu Poznań Viva Senior zgłoszenia przyjmowane są pod numerem telefonu Poznań Kontakt 61 646 33 44. Po czym z osobą zgłaszającą kontaktuje się koordynator projektu, posługujący się unikatowym numerem usługi. Wszystkie negatywne i wątpliwe sytuacje trzeba zgłaszać policji, dzwoniąc pod numer 112.

Więcej informacji można znaleźć tutaj.

Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018 – 2030.