Przejdź do treści

Do 1 mln zł z BGK na poprawę dostępności dla przedsiębiorców

Zdjęcie: logo BGK – Banku Gospodarstwa Krajowego

Autor: Martyna Sergiel

Do 1 mln złotych – tyle niskooprocentowanej pożyczki mogą zasięgnąć przedsiębiorcy.

Chodzi o sytuację, kiedy zamierzają onipoprawić dostępność architektoniczną, technologiczną czy komunikacyjno-informacyjną dedykowaną osobom ze szczególnymi potrzebami.

Pożyczka na dostępność z Banku Gospodarstwa Krajowego to forma wsparcia dla firm, które chcą udoskonalić dostępność swojej działalności gospodarczej. Pożyczka finansowana jest przez program Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego.

Opcji jest naprawdę wiele i to wszystko zależy od potrzeb firmy. Ze środków można przystosować między innymi wejścia do budynku i parking dla osób z niepełnosprawnością, zamontować pochylnię, rampę czy windę – wyjaśnia Aneta Komosa, specjalistka ds. wdrażania instrumentów pośrednich BGK.

Pożyczkę można wykorzystać również w celu poprawy dostępności cyfrowej np. na ulepszenie stron internetowych i aplikacji mobilnych czy na zakup specjalistycznego   oprogramowania np. do transkrypcji nagrań albo analizy kontrastu kolorów – mówi Komosa.

Z pożyczki można sfinansować także zakup pętli indukcyjnych czy innych rozwiązań, które ułatwią firmie obsługę osób niedosłyszących.

Warto przy tym wiedzieć, że przed udzieleniem pożyczki dla przedsiębiorców wymagane jest przeprowadzanie audytu dostępności ex-ante w kwestii planowanej inwestycji. Powinien on między innymi identyfikować bariery i zaproponować rozwiązania.

Z kolei Julita Dul-Tomczuk, ekspertka ds. dostępności w BGK zwraca uwagę, że wraz z wejściem w życie Europejskiego aktu o dostępności polscy przedsiębiorcy zostali zobligowani do dostosowania swoich produktów i usług do wymogów Unii Europejskiej.

Dla części z nich wyzwaniem staje się znalezienie finansowania dla tych inwestycji. Dostępne w BGK programy mogą zapobiec występowaniu tych problemów – wskazuje.

Jej zdaniem czasem wystarczą nieduże modyfikacje, aby poprawić dostępność.

Np. obniżony blat w recepcji biura, punktu usługowego czy hotelu pozwala osobie na wózku, osobie niskorosłej czy dziecku w łatwy sposób komunikować się z obsługą – wyjaśnia Julita Dul-Tomczuk.

Zauważa ona, że w Polsce liczba około 30 proc. obywateli narażona jest na jakąś postać niedostępności, dlatego tak ważne jest, aby przedsiębiorcy zapewniali również dostępność do swoich usług i produktów cyfrowych: stron, dokumentów elektronicznych, sklepów internetowych, czy aplikacji.

Zmiany w architekturze to niekompletna „twarz” dostępności. Mamy już sporo wiedzy jak likwidować te bariery. Gorzej jest, jeśli chodzi o usługi technologiczne. Tu jest jeszcze wiele do zrobienia. Z barierami cyfrowymi wciąż muszą się zmagać np. osoby słabowidzące czy głusi – wskazuje.

Dobrym przykładem takich barier jest zakup butów on-line. W całym procesie zakupu musimy przejść przez kilka podmiotów i każdy z nich powinien dostosować usługę do potrzeb osób z barierami. Na początek wybór butów – nie można jeszcze tego zrobić przy użyciu nawigacji głosowej. Potem zapłata za zakup – czyli strona z płatnościami, a na koniec wybór dostawy.  Oznacza to, że na każdym etapie możemy napotkać bariery – komentuje ekspertka BGK.

Zwraca ona uwagę, że w dostępności ważne są detale.

Wobec powyższego w Banku Gospodarstwa Krajowego przygotowaliśmy specjalne poradniki dla przedsiębiorców, którzy chcą zainwestować w dostępność. Ich rolą jest pokazanie rozwiązań, jakie można zastosować np. przy budowie windy w blokach, aby poprawić ich dostępność. W poradnikach są także wskazówki jak ulepszyć dostępność cyfrową czy komunikacyjno-informacyjny przekaz – mówi Dul-Tomczuk

– O kulturę dostępności dbamy także w samym BGK. Opublikowaliśmy poradnik dla pracowników w jaki sposób można nawiązać życzliwą komunikację z tymi, którzy mają dodatkowe potrzeby. Zdarza się bowiem, że nie wiemy, jak zachować się podczas spotkania np. z osobą głuchą lub na wózku. W głowie pojawiają się pytania: czy mogę powiedzieć do widzenia osobie niewidomej? Jak przywitać się z osobą bez ręki? Jak skomunikować się z osobą, która mówi niewyraźnie? Poradnik pomaga rozwiać te wątpliwości –podkreśla specjalistka.

Link do poradnika: https://www.bgk.pl/files/public/Pliki/Fundusz_Dostepnosci/Poradnik_instytucje_publ_ONLINE-2.pdf

Opracowano na podstawie: https://www.niepelnosprawni.pl/dostepnosc/bgk-nawet-1-mln-zlotych-dla-firm-na-poprawe-dostepnosci.

Dodaj komentarz