Przejdź do treści

Dostępność Urzędu Skarbowego na poznańskiej Wildzie

Jesteś osobą z niepełnosprawnością i w najbliższym czasie musisz załatwić pilną sprawę w Urzędzie Skarbowym na poznańskiej Wildzie? Nie wiesz, czy bez problemu dostaniesz się do środka oraz jak wygląda sprawa, jeśli chodzi o obsługę niepełnosprawnych klientów?

Ten artykuł rozwiąże twój problem. Omówię w nim dostępność architektoniczną, jak i inne aspekty związane z różnymi rodzajami niepełnosprawności.

W celu zdobycia rzetelnych informacji do tekstu, jak i w zamiarze potwierdzenia zamieszczonej na stronie deklaracji dostępności skontaktowałam się z Panią Justyną Ratajczyk – Naczelnikiem Urzędu Skarbowego Poznań-Wilda.

Przechodząc zatem do meritum, spróbujmy oczami Pani Naczelnik zdiagnozować sytuację osób z problemami motorycznymi.

W budynku znajdują się podjazdy oraz windy, umożliwiające dostanie się do środka osobie na wózku – informuje Pani Naczelnik.

Na potwierdzenie tych słów zajrzałam do informacji opublikowanych na stronie internetowej, zgodnie z którymi: „Siedziba Urzędu znajduje się w kompleksie Zespołu Jednostek Skarbowych w Poznaniu i jest przystosowana do obsługi osób, które mają trudności w poruszaniu.Do dyspozycji klientów jest przeznaczone wejście centralne z drzwiami automatycznymi, znajdujące się w środkowym budynku B od strony ulicy Dolna Wilda. Na wprost wejścia znajduje się punkt informacyjny „Informacja”. Po lewej stronie rozpoczyna się hol z systemem kolejkowym załatwiania spraw, punkty podawcze, płatna kserokopiarka samoobsługowa oraz poczekalnia. Dalej w lewą stronę za przeszklonymi drzwiami znajduje się Sala Obsługi. W strefie ogólnodostępnej dla klientów znajduje się jeszcze pomieszczenie z drukami podatkowymi, toaleta, w tym dla niepełnosprawnych oraz bufet, z możliwością zakupu posiłków i napojów. Pozostała część budynku to strefy ograniczonego dostępu dla klientów. Wejście do tych stref jest możliwe wyłącznie przy obecności pracownika lub po uzyskaniu odpowiedniej przepustki w Informacji – czytamy w Internecie.

Dodajmy jeszcze, że wejścia i korytarz mają szerokość, która pozwala na swobodne przemieszczanie się po nich osobie na wózku.

Zwracając natomiast uwagę na kwestie organizacji i logistyki, czyli tak zwane „niebieskie koperty” przed budynkiem znajdują się dwa miejsca parkingowe wyznaczone dla osób niepełnosprawnych, a od strony budynku Urzędu Skarbowego Poznań-Nowe Miasto przy ul. Chłapowskiego, kolejne dwa.

Jedynym z niedociągnięć, jakie mogę tutaj wskazać jest brak znaczników TOTUpoint, które chwalą sobie osoby z niepełnosprawnością wzroku. Nie ma też w pomieszczeniu Urzędu tak potrzebnych przecież tablic z napisami w języku Braille’a.

Pozytywny na pewno jest fakt, iż osoby niewidome, którym towarzyszy specjalnie przeszkolony pies asystujący do udzielenia wsparcia, bez problemu wejdą z czworonogiem do środka.

Przechodząc teraz płynnie do kwestii osób z niepełnosprawnością słuchu.

„Osoby, które chcą skorzystać z pośrednictwa tłumacza zobowiązane są do zgłoszenia tego faktu na co najmniej trzy dni robocze przed planowaną wizytą w Urzędzie Skarbowym Poznań-Wilda (z wyłączeniem sytuacji nagłych). Zgłoszenia należy dokonać na formularzu, którego wzór znajduje się na stronie urzędu” – można dowiedzieć się z sieci.

Potwierdziła te fakty również Pani Naczelnik, pisząc:

„W przypadku zgłoszenia chęci skorzystania z usługi tłumacza migowego należy wypełnić formularz dostępny na stronie internetowej: www.wielkopolskie.kas.gov.pl”.

Budynek niestety nie dysponuje pętlami indukcyjnymi, zdecydowanie na plus odbieram za to funkcjonalność strony internetowej, zawierającej treści dedykowane ludziom niesłyszącym tutajoraz wersję zmiany kontrastu dla niedowidzących.

Jak zatem ogólnie oceniam dostępność Urzędu Skarbowego Poznań-Wilda? Pomimo paru niedociągnięć dość pozytywnie.

Dużym atutem z pewnością jest fakt, że jak twierdzi Pani Naczelnik, zespół pracowników nie spoczywa na laurach, lecz nieustannie stara się poprawiać różne aspekty dostępności w rozumieniu osób z niepełnosprawnościami. „Cały czas pracujemy nad podnoszeniem standardów obsługi osób ze szczególnymi potrzebami” – podsumowuje Pani Justyna Ratajczyk.

A taka postawa niewątpliwie powinna cieszyć i dawać nadzieję oraz poczucie, że dostępność – zarówno architektoniczna, jak i cyfrowa stała się ważnym tematem debaty publicznej i na pustych słowach i deklaracjach się (jak ufam) nie zakończy.

Deklarację dostępności można znaleźć tutaj.

Informacje dotyczące obsługi osób z niepełnosprawnościami można znaleźć tutaj.

Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018 – 2030.

Logo Narodowego Instytutu Wolności

Dodaj komentarz