Przejdź do treści

Czytanie uczestniczące w AAC

Grafika z napisem czytanie uczestniczące w aac

Autor: Tomasz Wojczak

W dniach od 31 maja do 1 czerwca 2025 roku przy ulicy Wielickiej 20 w Krakowie odbędzie się specjalistyczne szkolenie dotyczące alternatywnych i wspomagających metod porozumiewania się zatytułowane „Czytanie uczestniczące w AAC”. .

Omawiany kurs poprowadzi Pani Ewa Przebinda – autorka MÓWika. Szkolenie będzie dotyczyło metod służących wprowadzeniu osób będących użytkowniczkami i użytkownikami  AAC w świat książek. Szkolenie adresowane jest do osób, które chcą zapoznać się z metodami, dzięki którym dowiedzą się jak czytać książki:

  • osobom niemówiącym, które mają znaczące kłopoty ze zrozumieniem języka mówionego,
  • ludziom którzy nie interesują się książkami lub traktują ją jako zwykłe przedmioty służące do zabawy lub stymulacji,
  • osób, które uczą się rozumienia czytanego im tekstu.

Szesnastogodzinny kurs adresowany jest w sposób szczególny do:

  • psychologów,
  • pedagogów,
  • logopedów,
  • nauczycieli kształcenia specjalnego,
  • terapeutów pracujących z osobami niemówiącymi,
  • opiekunów użytkowniczek i użytkowników AAC,
  • ludzi, którzy chcą nauczyć się czytać książki osobom niemówiącym – dzieciom, adolescentom i osobom dorosłym.

Ze strony Organizatora pozwolę sobie przedrukować zagadnienia, które zostaną omówione, w trakcie szkolenia:

  • prezentacja informacji na temat etapów czytania uczestniczącego,
  • uporządkowanie wiedzy dotyczącej etapów rozumienia tekstu,
  • przedstawienie zestawu ogólnodostępnych książek i ich przydatności do realizacji celów terapeutycznych na konkretnych etapach,
  • omówienie zasad odnoszących się do realizowania zajęć dotyczących czytania uczestniczącego dla grupy osób o różnym poziomie możliwości poznawczych i komunikacyjnych,
  • nauka umiejętności wprowadzania dzieci z niepełnosprawnością w świat książek,
  • ćwiczenie umiejętności odnoszących się do procesu adaptacji książek do potrzeb dzieci niepełnosprawnych ruchowo,
  • zapoznanie uczestniczek i uczestników z umiejętnościami służącymi wspomaganiu procesu czytania książek z użyciem narzędzi do AAC takich, jak: tablice papierowe, urządzenia niskiej technologii oraz urządzenia wysokiej technologii,
  • prezentacja umiejętności niezbędnych do tworzenia własnych książek do czytania uczestniczącego,
  • ćwiczenia obejmujące prowadzenia zabaw i aktywności oraz wykorzystanie pomocy dydaktycznych pomocnych w procesie doskonalenia rozumienia tekstu na poszczególnych etapach,
  • nauka umiejętności przydatnych do formułowania celów terapeutycznych opartych na umiejętnościach użytkownika AAC,
  • nabycie przez uczestniczki i uczestników kursu umiejętności dostosowania zajęć do wieku osób będących ich odbiorcami,
  • opanowanie umiejętności niezbędnych do realizacji zajęć dotyczących czytania uczestniczącego,
  • prezentacja znaczenia czytania uczestniczącego w procesie nauki czytania i pisania,
  • informacje dotyczące możliwości dzieci niepełnosprawnych w dziedzinie, będącej przedmiotem kursu,.
  • przedstawienie roli metody czytania uczestniczącego w procesie kompleksowej terapii dzieci z niepełnosprawnością.

Bliższe informacje na temat kursu i procesu przyjmowania zgłoszeń można znaleźć tutaj.

Omawiany dwudniowy kurs stanowi wprowadzenie do szkolenia specjalistycznego, które nosi tytuł ‘Wspomaganie użytkownika AAC w nauce czytania i pisania”. Bliższe informacje o tym kursie można znaleźć tutaj.

Tekst opracowano w oparciu o informacje znalezione tutaj. Grafika pochodzi ze strony dostępnej tutaj.

Dodaj komentarz