Autor: Tomasz Wojczak
W dniach od 31 maja do 1 czerwca 2025 roku przy ulicy Wielickiej 20 w Krakowie odbędzie się specjalistyczne szkolenie dotyczące alternatywnych i wspomagających metod porozumiewania się zatytułowane „Czytanie uczestniczące w AAC”. .
Omawiany kurs poprowadzi Pani Ewa Przebinda – autorka MÓWika. Szkolenie będzie dotyczyło metod służących wprowadzeniu osób będących użytkowniczkami i użytkownikami AAC w świat książek. Szkolenie adresowane jest do osób, które chcą zapoznać się z metodami, dzięki którym dowiedzą się jak czytać książki:
- osobom niemówiącym, które mają znaczące kłopoty ze zrozumieniem języka mówionego,
- ludziom którzy nie interesują się książkami lub traktują ją jako zwykłe przedmioty służące do zabawy lub stymulacji,
- osób, które uczą się rozumienia czytanego im tekstu.
Szesnastogodzinny kurs adresowany jest w sposób szczególny do:
- psychologów,
- pedagogów,
- logopedów,
- nauczycieli kształcenia specjalnego,
- terapeutów pracujących z osobami niemówiącymi,
- opiekunów użytkowniczek i użytkowników AAC,
- ludzi, którzy chcą nauczyć się czytać książki osobom niemówiącym – dzieciom, adolescentom i osobom dorosłym.
Ze strony Organizatora pozwolę sobie przedrukować zagadnienia, które zostaną omówione, w trakcie szkolenia:
- prezentacja informacji na temat etapów czytania uczestniczącego,
- uporządkowanie wiedzy dotyczącej etapów rozumienia tekstu,
- przedstawienie zestawu ogólnodostępnych książek i ich przydatności do realizacji celów terapeutycznych na konkretnych etapach,
- omówienie zasad odnoszących się do realizowania zajęć dotyczących czytania uczestniczącego dla grupy osób o różnym poziomie możliwości poznawczych i komunikacyjnych,
- nauka umiejętności wprowadzania dzieci z niepełnosprawnością w świat książek,
- ćwiczenie umiejętności odnoszących się do procesu adaptacji książek do potrzeb dzieci niepełnosprawnych ruchowo,
- zapoznanie uczestniczek i uczestników z umiejętnościami służącymi wspomaganiu procesu czytania książek z użyciem narzędzi do AAC takich, jak: tablice papierowe, urządzenia niskiej technologii oraz urządzenia wysokiej technologii,
- prezentacja umiejętności niezbędnych do tworzenia własnych książek do czytania uczestniczącego,
- ćwiczenia obejmujące prowadzenia zabaw i aktywności oraz wykorzystanie pomocy dydaktycznych pomocnych w procesie doskonalenia rozumienia tekstu na poszczególnych etapach,
- nauka umiejętności przydatnych do formułowania celów terapeutycznych opartych na umiejętnościach użytkownika AAC,
- nabycie przez uczestniczki i uczestników kursu umiejętności dostosowania zajęć do wieku osób będących ich odbiorcami,
- opanowanie umiejętności niezbędnych do realizacji zajęć dotyczących czytania uczestniczącego,
- prezentacja znaczenia czytania uczestniczącego w procesie nauki czytania i pisania,
- informacje dotyczące możliwości dzieci niepełnosprawnych w dziedzinie, będącej przedmiotem kursu,.
- przedstawienie roli metody czytania uczestniczącego w procesie kompleksowej terapii dzieci z niepełnosprawnością.
Bliższe informacje na temat kursu i procesu przyjmowania zgłoszeń można znaleźć tutaj.
Omawiany dwudniowy kurs stanowi wprowadzenie do szkolenia specjalistycznego, które nosi tytuł ‘Wspomaganie użytkownika AAC w nauce czytania i pisania”. Bliższe informacje o tym kursie można znaleźć tutaj.
Tekst opracowano w oparciu o informacje znalezione tutaj. Grafika pochodzi ze strony dostępnej tutaj.