Autor: Tomasz Wojczak
W dniach od 21 do 27 września 2025 roku w Instytucie Historii Uniwersytetu Jagiellońskiego odbyło się wydarzenie zatytułowane Szkoła Letnia Disability Histories.
W zajęciach Szkoły Letniej uczestniczyli studenci, doktoranci oraz eksperci o uznanym dorobku naukowym obejmującym zagadnienia dotyczące historii niepełnosprawności i disability studies. W ramach spotkania, które miało międzynarodowy charakter z wielu perspektyw starano się spojrzeć na badania dotyczące historii niepełnosprawności. Wydarzenie miało na celu stworzenie historykom platformy do twórczej wymiany myśli i doświadczeń badawczych. Zajęcia miały również charakter sieciujący, dzięki nim w przyjaznej przestrzeni i sprzyjających warunkach badacze mogli uczestniczyć w twórczym dialogu pomiędzy przedstawicielami różnych modalności i podejść obejmujących badania nad szeroko pojętymi dziejami niepełnosprawności. W ramach omawianego przedsięwzięcia odbyły się:
- wystąpienia indywidualne poszczególnych uczestników,
- wykłady mistrzowskie znanych ekspertów,
- warsztaty naukowe, którym towarzyszyło wiele owocnych dyskusji.
W omawianym wydarzeniu uczestniczyli naukowcy reprezentujący takie kraje jak: Łotwa, Holandia, Polska, i Szwajcaria. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Wydział Historyczny i Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Szkoła Letnia Disability Histories to wydarzenie, w trakcie którego w stolicy Małopolski – Krakowie spotkali się badacze, którzy razem debatowali nad kierunkami badań dotyczących problematyki społecznej i kulturowej historii niepełnosprawności. Wydaje mi się, że formuła przyjęta przez organizatorów omawianej inicjatywy jest słuszna – miejmy nadzieję, że wydarzenie stanie się inspiracją dla młodych badaczy, którzy pogłębiają naszą wiedzę o dziejach niepełnosprawności.
Z wideo relacją z zajeć, które odbyły się podczas Letniej Szkoły Disability Studies można zapoznać się tutaj. Ze zdjęciami dokumentującymi przebieg zajęć można zapoznać się tutaj.
Artykuł opracowano w oparciu o informacje dostępne tutaj, tutaj i tutaj. Grafika wykorzystana w nagłówku pochodzi ze strony dostępnej tutaj.