Autor: Martyna Sergiel
Pod hasłem „Szkoła przyjazna dla neuroróżnorodności, szkoła przyjazna dla każdego człowieka”w Łodzi zainaugurowana została ogólnopolska kampania społeczna.
Inicjatorem przedsięwzięcia jest: Klub Świadomej Młodzieży Fundacji Autism Team.
Dziedziny, wokół których koncentrują się postulaty kampaniina konferencji prasowej w poniedziałek przedstawił Jan Gawroński z Klubu Świadomej Młodzieży Fundacji AutismTeam.
Wśród nich są między innymi: likwidacja barier sensorycznych, architektonicznych i komunikacyjnych, zapewnienie w szkołach dostępu do wsparcia psychologicznego, dostosowanie systemu edukacji do potrzeb psychofizycznych człowieka –zamiast wymagania, aby każdy dostosował się do systemu, wprowadzenie lekcji różnorodności, likwidacja punktowej oceny zachowania, prawny wymóg tworzenia samorządów uczniowskich w szkołach specjalnych, powołanie rzecznika praw uczniowskich w każdym mieście i powiecie. Istotne miejsce ma także tworzenie „rzetelnych zespołów IPET – Integracyjnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych”.
Mowa o zespołach złożonych z nauczycieli i specjalistów, którzy pracują z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych w celu opracowania i realizacji indywidualnego programu.
Jak twierdził Jan Gawroński w relacji Polskiej Agencji Prasowej, pomimo obowiązywania ustawy z 2019 roku o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, jej przepisy nie są należycie przestrzegane, między innymi w kwestii tworzenia np. pokoi wyciszeń, likwidacji głośnych dzwonków w szkołach czy budowy podjazdów dla osób z niepełnosprawnością ruchową.
Jak podaje PAP w swoim artykule zwrócił on też uwagę na fakt, że młode osoby z niepełnosprawnościami mają problemy z uzyskaniem opieki psychologicznej i pedagogicznej.
Matka neuroróżnorodnego chłopca Anna Duniewicz z Inicjatywy „Nasz Rzecznik”, która łączy pod jednym „szyldem” ponad 140 organizacji, wymieniła szereg spraw interwencyjnych, które są jej przedstawiane – od dowozów dzieci z neurotrudnościami do szkół (co jest wielkim problemem na Podlasiu), poprzez wypadanie z systemu edukacji 17-latków w Warszawie, po przemoc szkolną, która dotyka dzieci w każdym rejonie Polski.
– Dziękuję wszystkim nauczycielom, którzy realizują w edukacji swoją pasję i w osobach neuroróżnorodnych widzą człowieka, a nie obiekt do terapeutyzowania czy naprawiania[…] Te pasje trzeba wspierać, a te słabsze strony –chronić i to powinna robić polska szkoła; rozwijać i wspierać, a nie zniechęcać, co niestety często się zdarza– podkreśliła cytowana na łamach Portalu Samorządowego Anna Duniewicz.
Kampania „Szkoła przyjazna dla neuroróżnorodności, szkoła przyjazna dla każdego człowieka” będzie realizowana do 26 września – przede wszystkim na portalach społecznościowych, a także poprzez lekcje różnorodności w szkołach i innych placówkach edukacyjnych.
W harmonogramie są również spotkania z radami pedagogicznymi i społecznościami szkolnymi z udziałem samorzeczników.
Honorowymi patronatem akcję objęli: Rzecznik Praw Obywatelskich, Rzeczniczka Praw Dziecka oraz prezydent Łodzi Hanna Zdanowska.
Opracowano na podstawie: https://www.portalsamorzadowy.pl/polityka-i-spoleczenstwo/lodz-rozpoczela-sie-kampania-szkola-przyjazna-dla-neuroroznorodnosci,629521.html?mp=promo.