Leszek Możdżer, dyrektor artystyczny Enter Enei Festiwalu, powiedział kiedyś, że nie zwraca uwagi na liczby informujące o tym, który Enter Enea Festiwal będziemy w danym roku świętować.
Trudno, jednakże uciec od stwierdzenia, że 15. edycja to mały jubileusz, który warto promować. Festiwal wsiąknął w muzyczny grunt Poznania i zapuścił w nim głębokie korzenie.
To właśnie tam, nieco ponad 10 kilometrów od centrum Poznania – w przestrzeni jeziora Strzeszyńskiego, przez cztery czerwcowe wieczory skupiona będzie uwaga melomanów, a przede wszystkim słuchaczy jazzu.
Pierwsza edycja Enter Enea Festiwalu odbyła się w roku 2011. Od tamtej pory festiwal ewoluował, ale jedno się nie zmieniło. Jego organizatorzy stale stawiają na międzynarodowe gwiazdy, nie pomijając przy tym rodzimej sceny, która w temacie muzyki improwizowanej ma wiele dobrego do powiedzenia.
Forma prezentowanego podczas festiwalu programu jest zróżnicowana i eksplorująca. Inicjatorzy z dumą twierdzą, że chcą promować indywidualne poszukiwania w muzyce i prezentować pełną dźwiękową panoramę.
Taką, która krąży wokół jazzowej stylistyki, ale jednocześnie sprawdza się w wydaniu plenerowym. Za dobór artystów odpowiedzialny jest wspomniany wcześniej Leszek Możdżer. Kluczem dyrektora artystycznego festiwalu, którym od pierwszej edycji skrupulatnie otwiera kolejne drzwi jazzowej świadomości odbiorców, jest jego własne doświadczenie na scenie. Możdżer stawia więc po pierwsze na zespoły i muzyków, z którymi spotykał się już na scenie. Drugim kryterium wyboru są artyści, których sam wymarzy sobie usłyszeć w wersji na żywo.
Interesującym określeniem używanym przez organizatorów Enter Enei jest „niepowtarzalny język muzyczny”. Wszyscy występujący na festiwalu artyści mówią tym dialektem, ale każdy w inny, unikalny sposób. Spora część z nich włada nim biegle, będąc już zauważonymi i uznanymi przez światową publiczność artystami, inni dopiero rozpychają się na scenie jazzowej. Dzięki takim miejscom jak Jezioro Strzeszyńskie mogą trafiać do szerszego grona słuchaczy.
Ponadto, skromna inauguracja tegorocznej edycji już za nami. 17 maja odbyło się wydarzenie pod hasłem „Enter Enea Festiwal na Starym Rynku. Preludium”, gdzie podczas konferencji prasowej połączonej ze spotkaniem z Leszkiem Możdżerem, organizatorzy przybliżyli program 15. edycji, a wieczorem zaserwowali przystawkę do niego w formie koncertu zespołu Blu/Bry.
To kwintet, który w 2023 roku podzielił się ze słuchaczami świetnie przyjętym debiutanckim albumem „Blubry”. Główną inspiracją jego twórców jest europejski jazz, ale czerpią także z ludowych melodii z przeróżnych zakątków świata.
Choć zespół jest dopiero na początku drogi, to na swoim koncie posiada już międzynarodowe osiągnięcia. Są zwycięzcami Grand Prix 48. Edycji Konkursu Jazz Juniors, a w kwietniu zdobyli Grand Prix Konkursu na Indywidualność Jazzową Festiwalu Jazz nad Odrą.
Jeśli ominął Was koncert podczas „Preludium” na Starym Rynku, nie obawiajcie się! Formujący Blu/Bry studenci Akademii Muzycznej w duńskim Odense pojawią się na strzeszyńskiej scenie również pierwszego dnia festiwalu, gdzie w niedzielę 15 czerwca swoim koncertem zainaugurują wydarzenie. Przedstawią wówczas repertuar poszerzony o dźwięki muzyki elektronicznej, co perfekcyjnie wpisuje się w różnorodność festiwalu.
Tego samego dnia co Blu/Bry na scenie Enter Enea Festiwalu pojawi się projekt, którego grzech nie zauważyć. Mowa tutaj o Gniewomirze Tomczyku, który zaprosi słuchaczy na premierę swojego najnowszego albumu Perpetus.
To pięcioczęściowa suita inspirowana pięcioma obrazami polskiego malarza Józefa Tomczyka. Sztuk wizualnych nie zabraknie również w pozamuzycznym wydarzeniu, jakim jest coroczny wernisaż. W Poznań Visual Parku pojawi się 22. już realizacja rzeźbiarska– „Mandorla”.
Jej autorem jest Konrad Juściński, który swoje prace pokaże też na wystawie „Punkty Oddechowe” w ABC Gallery. Co istotne, wszystkie wydarzenia pierwszego dnia festiwalu są darmowe.
Za sprawą festiwalowego poniedziałku polecimy w muzyczną podróż po mapie do różnych regionów świata. Jedną z najbardziej interesujących propozycji będzie występ koreańskiego kwintetu the Doltang, któremu przewodzić będzie pianista i kompozytor Yonglee.
Zespół zdecydował się na płynne połączenie jazz rocka i rocka progresywnego z domieszką muzyki klasycznej z XXI wieku. I choć the Doltang są rdzennymi mieszkańcami różnych regionów Korei Południowej, to ich muzyka mocno różni się od etnicznego brzmienia z tamtego rejonu świata.
Na scenie zabrzmią więc kompozycje angażujące zarówno instrumenty akustyczne, jak i elektryczne, a to wszystko w formie improwizacji jazzowej, której największą mocą jest to, że tak naprawdę nie wiadomo, dokąd nas zaprowadzi.
Kolejnym poniedziałkowym koncertem będzie hołd dla Esbjörna Svenssona. Zmarły niespodziewanie w 2008 roku szwedzki pianista i kompozytor był pionierem europejskiego jazzu.
Jego największym projektem było The Esbjörn Svensson Trio, które tworzył wraz z basistą Danem Berglundem oraz Magnusem Öströmem. Muzycy uczcili swojego przyjaciela projektem „30 Years of E.S.T. – Tribute to EsbjörnSvensson Trio”.
Co więcej, postanowili, że zaproszą znamienitych muzyków, po to by muzyka Svenssona otrzymała „drugą młodość”.
16 czerwca usłyszymy też specjalny projekt pro tone Leszka Możdżera, z którym zagrają wybitni instrumentaliści: Tia Fuller, Terri Lyne Carrington, Cheikh Ndoye i Mino Cinelu.
W tym roku organizatorzy zapowiadają, że na festiwalowej scenie zabrzmi prawdziwe world music. Trzeba przyznać, że przygotowali na zaistniałą okazję mocny zestaw headlinerów. Zerkając w program, warto zwrócić uwagę na wtorkowy line-up, w którym pierwszym mocnym nazwiskiem jest Kenny Garett. Prawdopodobnie najwybitniejszy saksofonista świata, pięciokrotny zdobywca nagrody Grammy, przyjedzie do Poznania, by zaprezentować doświadczenie zdobyte przez lata współpracy z takimi legendami jazzu jak Miles Davis, Art Blakey & The Jazz Messengers czy Duke Ellington Orchestra. Garett od 40 lat zapisuje się w historii jazzu również ze swoją solową twórczością. Publiczność zgromadzona nad Jeziorem Strzeszyńskim na pewno usłyszy chociażby kompozycję z jego najnowszego albumu „Sounds From The Ancestors”.
Tego samego dnia Garett będzie dzielił scenę z innym zdolnym artystą. Al Di Meola ma doświadczenie w łączeniu jazzu z innymi gatunkami muzycznymi. Prezentuje bogaty repertuar, wywodzący się z takich źródeł jak flamenco, tango, rytmy brazylijskie i afrykańskie.
Jest uważany za jednego z najlepszych gitarzystów naszych czasów, czego dowodzi już od czterech dekad. Tworzył trio z Paco de Lucią i Johnem McLaughlinem, nagrywał z Luciano Pavarottim, Paulem Simonem, Philem Collinsem, Carlosem Santaną czy Herbie Hancockiem. Tam nie można się nie pojawić.
We wtorek zagra też klarnecistka Anat Cohen, o której krytyk jazzowy Nat Hentoff napisał: „robi to, co robią wszyscy autentyczni muzycy: opowiada historie ze swoich własnych doświadczeń, które są tak głęboko odczuwane, że bardzo prawdopodobnie połączą słuchaczy z ich własnymi marzeniami, pragnieniami i tęsknotami”.
Parafrazując dobrze znaną maksymę – Polacy nie gęsi, swój jazz mają. A za ten w dużej mierze odpowiadać będzie dyrektor artystyczny festiwalu. Co roku dzieli się on z odbiorcami swoimi premierowymi projektami. W tej edycji nie mogło być inaczej.
W środę 18 czerwca zaserwowana nam zostanie podróż muzyczno-historyczna, gdyż Leszek Możdżer oraz Jazz Trio Filipa Wojciechowskiego stworzyli trzy koncerty, które będą się łączyć w jedną całość.
„Od Bacha do Gershwina” to oryginalny rys historyczny muzyki jazzowej, opowiadający, jak muzyka klasyczna wpływała na nastrój, który przewodzi całemu Enter Enea. Rozmachu oraz epickości temu wydarzeniu doda Orkiestra Filharmonii Poznańskiej.
Za sprawą dyrektora artystycznego poznamy nie tylko jazzową mapę świata, ale również zostanie nam przypomniana przyjemna kartka z muzycznego kalendarium.
Festiwal to przede wszystkim jazz podany w bardzo smakowitej formie, bez zadęcia i na kompletnym luzie. Osób, które karmią się nim na co dzień, nie trzeba namawiać do tego, by wybrały się nad Jezioro Strzeszyńskie. Jeżeli jednak jesteś kimś, kto dopiero chciałby go zrozumieć i poznać jego najróżnorodniejsze formy, Enter Enea Festiwal jest idealnym miejscem, by w najbliższy weekend spróbować rozpocząć przygodę z tym gatunkiem muzycznym.
Enter Enea Festiwal odbędzie się w dniach 15 do 18 czerwca br.
Więcej informacji oraz program festiwalu można znaleźć na stronie: https://entereneafestival.pl/.
Opracowano na podstawie: https://kultura.poznan.pl/mim/kultura/news/koncerty,c,2/zacznij-lato-wsrod-muzyki,255265.html.