Autor: Martyna Sergiel
Do 5 stycznia 2026 r. potrwają konsultacje do projektu nowelizacji rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Projekt został opublikowany we wtorek na stronie Rządowego Centrum Legislacji.
Projekt rozporządzenia dotyczy standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego.
Dokument przewiduje, że przyszli fizjoterapeuci będą mieli na studiach więcej zajęć praktycznych, a ratownicy – śródroczne praktyki w dyspozytorniach zastąpią praktykami w karetkach lub na Szpitalnych Oddziałach Ratunkowych.
Jak wypunktowano w ocenie skutków regulacji, nowe przepisy mają na celu modyfikację wymagań odnośnie kształcenia na studiach.
Po prostu mają one od teraz uczyć wykonywania zawodu fizjoterapeutyw taki sposób, aby edukacja ta w większym stopniu „odpowiadała na aktualne potrzeby rynku pracy fizjoterapeutów”.
W projekcie zaproponowano zmiany w programie dla przyszłych fizjoterapeutów poprzez zwiększenie liczby godzin zajęć z zakresu fizjoterapii klinicznej, a ograniczenie godzin poświęconych na nauki ogólne. Głównym założeniem jest „ukierunkowanie realizowanych na studiach na kierunku fizjoterapia zajęć na formowanie umiejętności praktycznych” – widnieje w uzasadnieniu do projektu cytowanym na stronie www.naukawpolsce.pl.
Zmiany dosięgną także studentów ratownictwa medycznego. Na pierwszym stopniu na uczelniach realizowane do tej pory praktyki śródroczne np. w dyspozytorniach medycznych lub podmiotach obsługujących Wojewódzkich Koordynatorów Ratownictwa Medycznego zastąpione mają być praktykami zawodowymi w Szpitalnych Oddziałach Ratunkowych (SOR) oraz w Zespołach Ratownictwa Medycznego (karetkach).
W odniesieniu do fizjoterapii nowelizacja dostosowuje reguły do ustawy o szkolnictwie wyższym. Oznacza to, że oficjalną datą ukończenia studiów będzie data złożenia egzaminu dyplomowego, a nie jak to było w przeszłości – data zaliczenia ostatniej wymaganej programem studiów praktyki.
Egzamin dyplomowy ma się składać z części teoretycznej (testy), praktycznej (w warunkach klinicznych z pacjentem) oraz obrony pracy dyplomowej.
Program studiów fizjoterapii zostanie także zaktualizowany o bieżącą wiedzę medyczną dotyczącą między innymi bólu przewlekłego oraz mechanizmów jego powstawania.
Według projektu, nowe standardy dla ratowników medycznych mają obowiązywać w cyklu kształcenia rozpoczętego już od roku akademickiego 2025/2026.
Natomiast modyfikacje dotyczące fizjoterapeutów wejdą w życie rok później, co znaczy, że od roku akademickiego 2026/2027.
Czas na konsultacje mija na początku Nowego Roku 5 stycznia 2026 r.
Rozporządzenie ma wejść w życie po upływie dwóch tygodni od dnia jego ogłoszenia.
Opracowano na podstawie: https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C110948%2Cresort-nauki-proponuje-zmiany-w-ksztalceniu-fizjoterapeutow-i-ratownikow.
