Przejdź do treści

Tok Tu Mi – rusza właśnie istotna kampania społeczna

Grafika: promowanie kampanii Tok Tu Mi

Początek września, kiedy uczniowie wracają do szkolnych ławek to najlepszy moment, aby zwrócić uwagę na jedno z największych wyzwań przed jakim staje obecnie młode pokolenie – zdrowie psychiczne.

Firma DHL eCommerce Polska wraz ze Stowarzyszeniem Mentalnie Równi, organizatorem programu „Mów Do Mnie – #TokTuMi”, rusza z ogólnopolską kampanią społeczną „Zatrzymaj hejt – nadawaj dobro”. W ramach programu marka obejmie patronatem lekcje poświęcone dwóm najistotniejszym dziedzinom: przeciwdziałaniu hejtowi rówieśniczemu oraz mądremu korzystaniu z nowych technologii.

W akcji ma uczestniczyć 38 tys. uczniów ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz ich opiekuni i nauczyciele.Kwestia dbania o zdrowie psychiczne wśród dzieci i młodzieży robi się coraz większym problemem.

Tylko w 2024 z życiem pożegnało się 127 dzieci, ponad 2 tysiące nastolatków dokonało nieudanych prób samobójczych, a liczba młodych pacjentów korzystających z pomocy psychologicznej i psychiatrycznej wzrosła w ostatnich latach o ponad 130 procent.

W tym samym czasie prawie 40 procent nastolatków doświadczyło obrażania w sieci, a co czwarty był ośmieszany w internecie.

W reakcji na skalę problemu Stowarzyszenie Mentalnie Równi od 2022 roku realizuje program „Mów Do Mnie – #TokTuMi”, największy w kraju wielopoziomowy i skoordynowany projekt na rzecz zdrowia psychicznego i profilaktyki uzależnień dzieci i młodzieży, który obejmuje uczniów, rodziców, nauczycieli i całe społeczności na poziomie lokalnym.

W roku szkolnym 2025/2026 DHL eCommerce obejmie swoim patronatem zajęcia poświęcone dwóm zagadnieniom: hejtu rówieśniczego oraz zdrowych technologii.

Badania ilustrują, że aż 97 procent młodzieży zauważa szkodliwą aktywność w internecie, a 84 procent wskazuje hejt jako jedno z najbardziej niszczycielskich działań. Jednocześnie tylko 44 procent nastolatków zawsze ma na kogo liczyć, gdy coś niespodziewanego wydarzy się w wirtualnej rzeczywistości.

– Wierzymy, że biznes musi działać w myśl odpowiedzialności i angażować się w tematy naprawdę istotne dla społeczeństwa. Hejt i uzależnienia od technologii to kwestie, które dotykają młodych ludzi każdego dnia – także dzieci naszych pracowników, kurierów i klientów. Dlatego czymś oczywistym jest dla nas, aby włączyć się w program >>Mów Do Mnie – #TokTuMi<<, który nie tylko ma za zadanie edukować, ale w sposób rzeczywisty wspiera szkoły, rodziny i lokalne społeczności. Wspólnie możemy zatrzymać problem hejtu i nadawać dobro – podkreśla Agnieszka Świerszcz, prezes DHL eCommerce Polska.

DHL eCommerce Polska od lat angażuje się w projekty edukacji i uświadamiania społecznego, wypełniając swoją misję łączenia ludzi i poprawiania jakości ich życia.

Kampania społeczna „Zatrzymaj hejt – nadawaj dobro” realizująca program profilaktyki na rzecz zdrowia psychicznego to konkretne aktywności odpowiadające na jedno z najważniejszych wyzwań społecznych współczesności, jakim jest dobrostan młodych ludzi.

Włączenie się DHL do akcji to szansa na wzrost świadomości społecznej na temat problemu hejtu, który nie kończy się wraz z dźwiękiem ostatniego szkolnego dzwonka, lecz towarzyszy dzieciom także w świecie online – często w formie cyfrowej przemocy. Firma wykorzysta swój zasięg oraz doświadczenie w budowaniu dialogu społecznego, aby akcja dotarła do jeszcze większej liczby szkół i lokalnych społeczności w całym kraju.

Hejt rówieśniczy silnie wpływa na poczucie wartości młodej osoby. Może prowadzić do wykluczenia, depresji i braku zaufania do samego siebie. Szczególnie groźne jest to w okresie dorastania, gdy intensywnie rozwija się osobowość” – komentuje na łamach portalu www.naszesprawy.eu Joanna Pecho, psycholożka dzieci i młodzieży Instytutu Zdrowia Mentalnego.

Tak samo niepokojące są dane dotyczące korzystania z technologii. 58 proc. dzieci w wieku 7-12 lat używa mediów społecznościowych przeznaczonych od 13. roku życia, a ponad 300 tys. najmłodszych spędza codziennie ponad dwie godziny na platformie TikTok.

W tej samej grupie wiekowej dzieci spędzają średnio ponad cztery godziny dziennie na serwisach społecznościowych i platformach streamingowych, co prowadzi do przebodźcowania, problemów ze skupieniem i trudności w utrzymaniu równowagi między światem cyfrowym a realnym.

Młodzi ludzie nie uczą się zdrowych sposobów radzenia sobie z napięciem i emocjami, ale szukają natychmiastowej przyjemności. Tak właśnie działa mechanizm uzależnienia od technologii, który opiera się na ciągłym poszukiwaniu dopaminy. Niestety, przerwanie tego procesu i wypracowanie nowych, zdrowych nawyków są bardzo trudne i mogą wpływać na całe dorosłe życie – dodaje Joanna Pecho.

Eksperci zwracają uwagę, że edukacja w tym zakresie powinna uczyć nie zakazu, ale mądrego i świadomego korzystania z technologii – tak, by wspierała naukę, rozwój i kreatywność, zamiast izolować i obniżać poziom koncentracji.

Program „Mów Do Mnie – #TokTuMi” pokazuje, że troska o zdrowie dzieci zaczyna się od dorosłych: rodziców, nauczycieli i całych społeczności lokalnych. W roku szkolnym 2024/2025 program objął 251 szkół, gdzie zrealizowano 2327 lekcji dla ponad 60 tys. uczniów. Program wyróżnia się unikalną metodologią – warsztaty prowadzą studenci psychologii w modelu wsparcia rówieśniczego, a szkolenia dla dorosłych tworzą psychoterapeuci dziecięcy. Dzięki temu przekaz jest nie tylko merytoryczny, ale i bliski doświadczeniom młodzieży.

Współpraca z DHL umożliwi jeszcze mocniej nagłośnić potrzebę profilaktyki i dotrzeć do większej liczby placówek w całej Polsce. Za sprawą wspólnych działań instytucji, biznesu i społeczeństwa możliwa jest realna zmiana i bezpieczniejsza przyszłość dla młodych pokoleń.

Więcej na temat kampanii „Zatrzymaj hejt – nadawaj dobro”: www.dhlbiznes.pl/dostarczamydobro oraz na temat programu „Mów Do Mnie – #TokTuMi”: www.mowdomnie.org.

Opracowano na podstawie: https://naszesprawy.eu/projekty-programy/dhl-ecommerce-polska-wspiera-zdrowie-psychiczne-mlodziezy-start-kampanii-zatrzymaj-hejt-nadawaj-dobro-w-ramach-programu-mow-do-mnie-toktumi/.

Dodaj komentarz