Autorka: Martyna Sergiel
EPP – największy zarządca centrów handlowych w Polsce wraz z Fundacją eFkropka realizują kampanię #ZadbajOMental.
Zadaniem inicjatywy jest wprowadzenie tematu zdrowia psychicznego do przestrzeni, w których przecinają się ścieżki milionów ludzi, czyli: centrów handlowych i powierzchni biurowych. Kampania ma motywować do rozpoczęcia tematu zdrowia psychicznego, wpływać na świadomość społeczną i uczyć jak rozpoznawać sygnały kryzysu psychicznego i ułatwiać dostęp do profesjonalnego wsparcia. Bo zdrowie psychiczne nie jest ważne jedynie, kiedy szwankuje. Wszystko zaczyna się od uważności – na siebie i na innych.
Co czwarta osoba w Polsce doświadczyła w swoim życiu zaburzeń psychicznych. Mimo to wiele z nich nigdy nie sięgnęło po profesjonalną pomoc. To niepokojące statystyki, które pokazują skalę problemu i eksponują potrzebę głośnego mówienia o kondycji psychicznej i dostępnym wsparciu, gdy jest ono potrzebne.
– Łączy się to ze stygmatyzacją i autostygmatyzacją, która często bywa następstwem chorób psychicznych. Ludzie krępują się mówić o tym, że potrzebują konsultacji psychologa bądź psychiatry, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach. Niestety brak leczenia może doprowadzić do powiększania się problemów. Zaniedbanie objawów nerwicy czy depresji powoduje utrwalenie choroby, co prowadzi do zmniejszenia skuteczności leczenia – podobnie jak i w chorobach somatycznych – tłumaczy Joanna Krzyżanowska-Zbucka, psychiatra i fundatorka z Fundacji eFkropka.
Przez cały sierpień mieszkańcy 21 miast będą mogli spotkać się z wyjątkową kampanią na rzecz zdrowia psychicznego. W przestrzeniach 25 centrów handlowych i 6 biurowców zarządzanych przez EPP pojawią się grafiki i plakaty zachęcające do zatrzymania się oraz refleksji nad tym, jak dbamy o siebie i innych.
Kampania oscyluje wokół prostego, ale skutecznego schematu 4 x P: POPATRZ – POMYŚL – PYTAJ – PODEJMIJ DZIAŁANIE. Jego celem jest wzrost świadomości, jak rozpoznawać sygnały kryzysu psychicznego i jak je odbierać – zarówno u siebie, jak i u innych.
Fundacja eFkropka uruchomiła także linię wsparcia i informacji. Od poniedziałku do piątku pod numerem 731 232 083 dyżurują psychologowie przeszkoleni w zakresie interwencji kryzysowej, którzy udzielają wsparcia osobom znajdującym się w trudnej sytuacji i wskazują miejsca, gdzie można uzyskać pomoc.
Dlaczego wybrano właśnie centra handlowe i biurowce?
Nie da się ukryć, że to właśnie tam można dotrzeć do tysięcy ludzi w każdym wieku i z różnych środowisk. Kampania #ZadbajOMental celowo widnieje w tych miejscach, by udowodnić, że rozmowy o zdrowiu psychicznym mogą być elementem naszej codzienności.
– W dzisiejszym, pędzącym naprzód świecie coraz trudniej o wewnętrzny spokój, a zdrowie psychiczne wymaga opieki, wsparcia i otwartości. Zdecydowaliśmy się zaangażować w kampanię #ZadbajOMental, ponieważ dostrzegamy fakt, że w Polsce temat zdrowia psychicznego potrzebuje szczególnej uwagi, a dostęp do profesjonalnej pomocy wciąż pozostaje wyzwaniem. Dysponujemy kanałami komunikacji, które pozwalają nam docierać z przekazem do milionów osób miesięcznie i dzięki temu możemy skutecznie przekazywać wiedzę o zdrowiu psychicznym i odpowiedniej reakcji na sygnały kryzysu oraz dostępnych formach wsparcia. Razem z Fundacją eFkropka pokazujemy, że nie trzeba być samemu w trudnych momentach – mówi Jakub Nowicki, marketing manager w EPP.
Finał kampanii zaplanowano na ostatni weekend sierpnia (30-31.08). Warszawska Galeria Młociny stanie się miejscem rozmów o zdrowiu psychicznym. W programie znajdą się między innymi prelekcje poświęcone emocjom i napięciom związanym np. z powrotem do szkoły, a także stand-up „Nietykalni” z udziałem Kuby Rafalskiego oraz Romana Kosteleckiego.
Zdrowie psychiczne dotyczy każdego. Chcemy mówić o nim otwarcie, odważnie i z szacunkiem. To nasze wspólne dobro społeczne, dlatego #ZadbajOMental nie tylko w sierpniu, ale każdego dnia.
EPP to największy zarządca centrów handlowych w naszym kraju pod względem powierzchni najmu (GLA). Portfel, którym zarządzamy, obejmuje 34 projekty (28 obiektów handlowych i 6 kompleksów biurowych) o łącznej wartości około 2,9 miliardów euro i powierzchni najmu wynoszącej 1,2 miliona metrów kwadratowych. Nieruchomości są zlokalizowane w najbardziej atrakcyjnych polskich miastach o największym popycie konsumenckim i potencjale wzrostu.
Dążymy do dostarczenia najemcom atrakcyjnej i innowacyjnie zarządzanej powierzchni, wspierając w ten sposób rozwój ich biznesu. Należymy do Redefine Properties, drugiego największego funduszu inwestującego w nieruchomości (REIT) notowanego na giełdzie w Johannesburgu (JSE).
Fundacja eFkropka to z kolei organizacja powstała 14 lat temu z inicjatywy specjalistów zajmujących się leczeniem i terapią ludzi dotkniętych kryzysem zdrowia psychicznego. Jej zadaniem jest wspieranie rehabilitacji i adaptacji społecznej tych osób, przeciwdziałanie wykluczeniu oraz promowanie równego traktowania. Fundacja działa zgodnie z zasadami antydyskryminacyjnymi przyjętymi przez Miasto Warszawa, angażując się w inicjatywy społeczne, edukacyjne i dialog obywatelski. Nazwa „eFkropka” to metafora przekonania, że diagnoza psychiatryczna nie definiuje człowieka – każdy ma prawo do miłości, pracy i radości życia.
Opracowano na podstawie: https://niepelnosprawni.pl/zdrowie/zadbajomental-w-centrach-handlowych-i-biurowcach-zarzadzanych-przez-epp-czyli-rozmowy-o-zdrowiu-psychicznym-blizej-ludzi.