Co roku w naszym kraju prawie 200 tysięcy osób zostaje zdiagnozowanych pod kątem nowotworów złośliwych. Choroba dotyka zarówno ludzi w pełni sprawnych, jak i osoby z niepełnosprawnością.
Z jakiegoś powodu jednak, temat profilaktyki onkologicznej niepełnosprawnych nie istnieje w debacie publicznej. Chcąc znaleźć odpowiedź na to pytanie, członkowie Stowarzyszenia Otwarte Drzwi postanowili zorganizować kampanię „Zawsze różowa, zawsze niebieski”, w ramach której o istotności faktu, jak ważne jest dbanie o swoje zdrowie, będą przekonywać postaci znane ze świata filmu, sportu i mediów.
W związku z kampanią powstanie kalendarz na rok 2026 ze zdjęciami dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną, korzystających ze wsparcia Stowarzyszenia Otwarte Drzwi oraz znanych artystów i osób kojarzonych z mediów społecznościowych.
Na zaproszenie fundacji odpowiedzieli między innymi: aktorki Anna Korcz i Monika Mrozowska, dziennikarka Beata Tadla, tancerka Anna Głogowska, mistrz świata w kulturystyce Marcin Łopucki, były Mister Polski Rafał Jonkisz, dziennikarz Mateusz Szymkowiak oraz twórcy internetowi Grzegorz Milewski i Dawid Koczur.
Pierwsza sesja miała miejsce w przestrzeni Zakładu Aktywności Zawodowej Galerii Apteka Sztuki w Warszawie 26 czerwca, kolejna odbędzie się 10 lipca.
– W drugiej sesji naszym uczestnikom będą towarzyszyć równie wspaniałe osoby. Cieszymy się, że ta kampania spotkała się z tak dużym odzewem społecznym. Problem jest bardzo istotny, bo zdecydowanie zbyt długo pozwalaliśmy na to, aby opinia publiczna myślała, że osoby np. z zespołem Downa nie mogą zachorować na raka. Walczymy z tym krzywdzącym przekonaniem i mamy w tej walce bardzo dużo sojuszników. Od kilku lat prowadzimy zajęcia z edukacji seksualnej i prozdrowotnej dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, oparte na autorskim projekcie „Intymnie” autorstwa naszej koleżanki Marty Marysi Skrobackiej. Kampania „Zawsze różowa, zawsze niebieski” koresponduje i uzupełnia nasze działania edukacyjne – wyjaśnia na łamach portalu www.naszesprawy.eu Marta Perkowska prezeska Zarządu Stowarzyszenia Otwarte Drzwi.
Kalendarz wydany w kampanii będzie miał swoją premierę na przełomie września i października 2025 r., a dochód z jego sprzedaży przeznaczony zostanie na cele statutowe Stowarzyszenia Otwarte Drzwi.
Autorem zdjęć, które się w nim znajdą będzie Olek Urbański. O dobry wizerunek uczestników tego projektu zadba wizażystka Urszula Mielech.
Opracowano na podstawie: https://naszesprawy.eu/aktualnosci/kampania-zawsze-rozowa-zawsze-niebieski/.