Przejdź do treści

Raport Państwowej Inspekcji Pracy na temat uchybień w zatrudnianiu niepełnosprawnych

Niebieski skrót PIP znajdujący się w obramowaniu koła. Na obramowaniu rozwinięcie skrótu - Państwowa Inspekcja Pracy. Grafika przypomina kształtem greckie kolumny

Chwiejna sytuacja finansowa zakładów pracy chronionej nie sprzyja tworzeniu tam kolejnych stanowisk pracowniczych, a przy tym hamuje inwestowanie w nie – takie są wnioski wypływające z raportu dotyczącego kontroli Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) przeprowadzonej w 2018 r.

It is well-known for its effectiveness, but it also has a high side effect rate. You can find out how much doxycycline price rise each person in lest your life uses. It can be of benefit for those looking to give a little extra time to their babies and toddlers, or for you who have a toddler at home.

Dapoxetine is an ssri, which means it belongs to a class of antidepressants called ssris. Dextin weight loss cialis generico differenze is a natural weight loss supplement with the active ingredient dextrose that uses a special blend of antioxidants to increase. Dapoxetine hydrochloride tablets 30 mg uses in tamil offers dapoxetine hydrochloride tablets 30 mg uses in tamil.dapoxetine hydrochloride tablets 30 mg uses in tamil is available with the best customer service.

Państwowa Inspekcja Pracy w ubiegłym roku przeprowadziła ponad  1 500 kontroli  w 1 228 zakładach, w których pracowały osoby niepełnosprawne. Weryfikacji poddano Zakłady Pracy Chronionej (ZPCh), Zakłady Aktywności Zawodowej (ZAZ) jak również firmy, które oferują zatrudnienie na otwartym rynku pracy.

W jednostkach poddanych kontroli pracę wykonywało 153,3 tys. osób. 122,6 tys. osób zatrudnionych było na umowę o pracę. 55,5 tys. to pracownicy z niepełnosprawnością.

169 kontroli u 139 pracodawców wiązało się ze skargami złożonymi przez osoby z niepełnosprawnością do Państwowej Inspekcji Pracy.

„W skontrolowanych zakładach pracy chronionej pracowało 56,1 tys. osób, w tym na podstawie stosunku pracy 36,7 tys. osób, z których 27,5 tys. to osoby niepełnosprawne. Na podstawie umów cywilnoprawnych najwięcej osób świadczyło pracę w zakładach wykonujących usługi administracyjne. Właśnie na tego typu stanowiskach pracowała największa liczba osób niepełnosprawnych – stanowili oni aż 61 proc. liczby osób niepełnosprawnych świadczących pracę w skontrolowanych zakładach pracy chronionej” – donosi raport PIP.

Niedociągnięcia pojawiły się na przykład w ramach technicznego bezpieczeństwa pracy, których doszukali się pracownicy PIP w ZPCh-ach i ZAZ-ach. Najczęściej dotyczyły one niewłaściwego stanu technicznego obiektów i pomieszczeń (38 proc. ZPCh, 26 proc. ZAZ). Pojawiały się również nieprawidłowości związane z brakiem zabezpieczeń i oznaczeń miejsc niebezpiecznych takich jak: różnice poziomów, progi, nadproża i inne elementy stwarzające zagrożenie.

W mniejszym stopniu dopatrzono się niewystępowania oznakowania przezroczystych powierzchni drzwi lub bram oraz nieprzystosowania wyposażenia pomieszczeń higieniczno-sanitarnych. Do nieprawidłowości zaliczały się też pochylnie, wykonane bez uwzględnienia obowiązujących przepisów (27 proc. ZPCh, 13 proc. ZAZ).

Konieczne wyposażenie pracowników niepełnosprawnych w odzież i obuwie robocze nie było im zapewnione. Często występował jego brak. Pojawiały się również inne czynniki szkodliwe i niebezpieczne (28 proc. ZPCh, 26 proc. ZAZ), nie wspominając już nawet o  niewłaściwej organizacji i wyposażeniu stanowisk pracy (15 proc. ZPCh, 22 proc. ZAZ).

W nie najlepszym stanie były także maszyny i urządzenia techniczne, co spowodowane jest niezbyt dobrą kondycją finansową ZPCh-ów i ZAZ-ów. Pracodawcy unikają również odpowiedzialności, jeżeli chodzi o  bezpieczne warunki pracy dla osób z niepełnosprawnością w pomieszczeniach ich kontrahentów, uważając że są z niej zwolnieni z racji faktu, że ich właścicielem jest ktoś inny.

Nieprawidłowości w zakresie przestrzegania czasu pracy wystąpiły w 13 proc. ZAZ-ów i 15 proc. ZPCh-ów.

Stwierdzono także przypadki, w których osoby niepełnosprawne pracowały niezgodnie z obowiązującymi przepisami, np. zatrudniani byli oni w godzinach nadliczbowych lub w porze nocnej bez zgody lekarza na bycie w pracy w przedłużonym wymiarze czasu. Dochodziło również do nieprawidłowości, jeżeli mowa o kontynuacji swoich obowiązków pracowniczych w tej samej dobie bez wymaganej przerwy, co oznacza naruszenie prawa do co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku, a także łamanie prawa 35-godzinnego odpoczynku tygodniowego.

Niektóre firmy nie przestrzegały też przepisów wynikających ze stosunku pracy (32 proc. ZPCh, 47 proc. ZAZ).

Uchybienia zwykle polegały na braku udzielania pisemnej informacji o niektórych warunkach zatrudnienia, w tym w części dotyczącej norm czasu pracy osób niepełnosprawnych.

65 proc. osób z niepełnosprawnością zatrudnionych było przy nadzorowaniu. Jak podkreśla PIP w stosunku do nich nie są stosowane przepisy szczególne dotyczące norm czasu pracy, a ogólne z Kodeksu pracy. Pracownicy posiadali zgody lekarza na taki czas pracy.

„Można domniemywać, że w związku z trudnością pozyskania na rynku pracy osób niepełnosprawnych, szczególnie ze znacznym i umiarkowanym stopniem niepełnosprawności lub posiadających określone kwalifikacje, pracodawcy starają się wykorzystać ustawową możliwość zmiany szczególnych („sztywnych”) norm czasu pracy pracownika niepełnosprawnego na bardziej elastyczne normy Kodeksu pracy” – sprawozdaje PIP.

Wpływa to także na nieprawidłowości w udzielaniu pracownikom urlopów wypoczynkowych i dodatkowych dla osób ze znacznym i umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Stwierdzono je w 23 proc. zakładów pracy chronionej oraz w 17 proc. zakładów aktywności zawodowej.

Z kolei błędy w naliczaniu i wypłacie wynagrodzeń stwierdzono w 10 proc. zakładów pracy chronionej i 9 proc. zakładów aktywności zawodowej.

Były to najczęściej: nieterminowa wypłata wynagrodzenia i niewypłacanie wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych lub porze nocnej.

Pracodawcy lekceważą także ryzyko zawodowe, bagatelizując jego znaczenie, jak również nie zapewniano pracownikom w sposób zadowalający szkoleń wstępnych i okresowych.

U skontrolowanych przez Państwową Inspekcję Pracy 134 pracodawców otwartego rynku pracy najczęstsze nieprawidłowości dotyczyły:

– nieprawidłowej informacji o warunkach zatrudnienia

– braków lub nieprawidłowo sporządzonej oceny ryzyka zawodowego

– nieprawidłowości w zakresie czasu pracy

– nieprawidłowości w zakresie przygotowania pracownika do pracy

„Stwierdzono również znaczną liczbę nieprawidłowości w zakresie urlopów pracowniczych (26 proc.) oraz wynagrodzenia za pracę (19 proc.). W kontrolowanych zakładach otwartego rynku pracy inspektorzy pracy wydali 15 decyzji płacowych na kwotę 42,1 tys. zł” – wynika z raportu.

Opracowano w oparciu o: http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/829852;jsessionid=F8F747529F37E771491D4D6B985688A6