Jak odciągnąć dzieci i młodzież od komputerów?

Młodzi ludzie wpatrzeni w swoje telefony

Internet stał się w dzisiejszych czasach „domem” dla dzieci i nastolatków. Za jego pośrednictwem uczą się, bawią, komunikują z rówieśnikami.

We offer an exclusive range of quality over-the-counter drugs, including some prescription strength pain relievers, antihistamines and more. Clomifene citrate is cialis 0 5 a giorni posologia Saint-Genis-Laval a selective progesterone receptor modulator (sprm), which has been used in the treatment of breast cancer and hormone-resistant endometrial cancer, in combination with other hormonal agents, such as progestins. But they're not just the perfect excuse to dress up and party; they also serve as a great excuse to get out and party.

The dosage is based on your child’s weight and age. Viagra has been known to improve sexual function in men with a history of impotence, impotence in men with diabetes and erectile dysfunction (impotence) in men with a history of erectile dysfunction but prednisolon 50 mg rezeptfrei kaufen toxicologically no diabetes. For those who suffer from klonopin addiction, klonopin use can help you to avoid withdrawal symptoms when you stop taking klonopin.

Nowe technologie z przytupem wchodzą także do świata edukacji – pozwalają bowiem pokazać to, czego nie odda nawet najlepsza książka. Internet towarzyszy młodym ludziom w zasadzie cały czas – wykorzystują go w szkole do nauki oraz w domu, do rozrywki. Wyniki najnowszych badań wywołują jednak pewien niepokój. Nastolatki spędzają przed komputerem nawet 12 godzin na dzień, co w tygodniu daje równowartość… 3,5 doby non stop przed ekranem!

Co dziecko robi w Internecie?

Cyfrowy świat jest dziś uzupełnieniem tego realnego. Część aktywności praktycznie w całości przenieśliśmy do wirtualnej rzeczywistości. Efektywne wykorzystanie zasobów internetowych pozwala na szybkie i sprawne pozyskiwanie informacji, rozrywkę, komunikację oraz pracę. Niestety, nadmierne – w przypadku dzieci także w żaden sposób niekontrolowane – użytkowanie Internetu sprawia, że z roku na rok rośnie liczba osób uzależnionych od korzystania z sieci – czy to w wersji mobilnej, na telefonie lub tablecie, czy za pośrednictwem komputera.

Liczne badania pokazują, że rodzice nie wiedzą, co dziecko robi w sieci. Młodzież korzysta z internetowych komunikatorów, przegląda media społecznościowe i ogląda filmy, podczas gdy rodzice są przekonani, że ich córka czy syn śpią lub szykują się do szkoły. W związku z tym, że komunikacja młodych ludzi odbywa się w dużej mierze online, korzystają oni z komunikatorów w szkole, w trakcie lekcji, czy nawet podczas sprawdzianów.

Aby budować wzajemne zaufanie, rodzice starają się kontrolować to, co robią pociechy w sieci uwzględniając w tym procesie dziecko i informować, z jakiego powodu ich aktywność w Internecie powinna być nadzorowana. Według raportu Google, ponad 70 % rodziców stwierdza też, że ufa swoim dzieciom, jeśli chodzi o wykorzystanie umiejętności bezpiecznego użytkowania sieci.

Czym skorupka za młodu nasiąknie…

Okazuje się, że z urządzeń mobilnych i Internetu korzystają także małe dzieci. Bardzo często tablet lub telefon dostają one od opiekuna czy rodzica jako formę „zabicia czasu” – taki maluch ogląda w Internecie bajki, gra w gry edukacyjne, uczy się cyferek i literek.

Badania przeprowadzone przez Akademię Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej wykazały, że dzieci do lat 6 korzystają także z YouTuba i Netflixa . Oglądają tam filmy, na których inne dzieci (starsi uczniowie szkoły podstawowej lub licealiści) grają w gry, które nie zawsze są przeznaczone dla przedszkolaków, promują przemoc lub wulgarny język.

Okazuje się, że dzieci do 1 roku korzystają z urządzeń mobilnych sporadycznie (12 proc. badanych), podczas gdy ten sam wskaźnik u dzieci do 2 lat jest już trzykrotnie wyższy (36 proc.) ! Autorzy badania zaznaczają, że wykorzystywanie urządzeń mobilnych jako nagrody lub jako „sposobu” na płacz czy smutek może mieć negatywne konsekwencje w przyszłości, prowadzić do uzależnienia od Internetu oraz kłopotów rozwojowych.

Sposoby na odciągnięcie młodzieży od komputera

W świat nowych technologii należy wprowadzać dziecko stopniowo i w asyście dorosłych. Konieczne jest także zaszczepienie właściwych nawyków i wypracowanie higieny cyfrowej już u małych dzieci. Maluchy do 18 miesiąca życia w ogóle nie powinny mieć kontaktu z ekranem komputera, tabletu czy telefonu.

Sporo dobrego w tym względzie robią także placówki edukacyjne. W szkołach i przedszkolach coraz częściej wykorzystywane są interaktywne pomoce naukowe, które pozwalają na łączenie technologii z ruchem i zabawą w realnym świecie. Przykładem takiego urządzenia jest Magiczny Dywan onEVO. To zaawansowana podłoga interaktywna, która pozwala na sterowanie wyświetlaną na podłodze rozgrywką poprzez ruchy rąk i nóg.

Dzisiaj jest mnóstwo dzieci, które są pozostawione całymi dniami przed komputerem i w konsekwencji mają problemy z koordynacją wzrokowo-ruchową, z równowagą, ze skakaniem oraz bieganiem” – mówi Anna Czekiel, fizjoterapeutka i rehabilitantka dziecięca, współtwórczyni pakietu Krok po kroku na Magiczny Dywan onEVO.

W bezpieczny świat rozszerzonej rzeczywistości dzieci wprowadzane są przez nauczyciela, który jest moderatorem. W zależności od wybranego pakietu i aplikacji, urządzenie umożliwia zabawę w formie rywalizacji lub współpracy w parach oraz drużynach.

Najmłodsi szybko się nudzą zadaniami, ćwiczeniami, mają problem z koncentracją uwagi. Trzeba wymyślać nowe sposoby rehabilitacji i angażowania ich w aktywność fizyczną, a Magiczny Dywan onEVO jest świetnym motywatorem. Połączenie elektroniki i ruchu niesamowicie angażuje najmłodszych do ćwiczeń. Kolorowa grafika, sprzęt rehabilitacyjny oraz ciekawa fabuła gier, spodoba się dzieciom w każdym wieku.” – dodaje Czekiel.

Na pewno należy wypracowywać prawidłowe nawyki podczas użytkowania Internetu. To ogromne źródło wiedzy i rozrywki, ale by nie wpaść w pułapkę niewłaściwych treści trzeba wiedzieć jak z niego mądrze korzystać. Dzieci niekoniecznie zdają sobie z tego sprawę, ale dorośli już tak. Warto przyglądać się, jak najmłodsi zapoznają się z cyfrowym światem i w razie potrzeby, zainterweniować. W sieci łatwo o niechciane strony www, które, jeśli nie będziemy uważni, łatwo odnajdą każdego.

Dodaj komentarz