Przejdź do treści

Europejski Akt Dostępności wkrótce będzie obowiązywał w Polsce – co zmienia Ustawa?

„Europejski Akt Dostępności” – (EAA) niedługo trafi do polskiego Sejmu. Ustawa wprowadzająca zapisy powyższego dokumentu do polskiego prawa już została przyjęta przez radę Ministrów.

Zapewnienie dostępności takich produktów i usług, jak na przykład bankomaty, biletomaty, telefony komórkowe czy zakupy online stanie się nowym obowiązkiem działających w naszym kraju firm.

O postępach prac nad ustawą dyskutowali na spotkaniu 28 lutego Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz z Pełnomocnikiem Rządu Ds. Osób Niepełnosprawnych Łukaszem Krasoniem.

Zatwierdzony w 2019 roku Europejski Akt o Dostępności to pierwsza, kompleksowa regulacja o dostępności w prawie UE, mająca na celu zapewnienie w każdym kraju członkowskim jednakowych wymogów dostępności wybranych produktów oraz usług.

Dokument dotyczy produktów i usług uznanych za kluczowe w codzienności osób z niepełnosprawnościami. Akt będzie regulował kwestie związane z, między innymi: przystosowaniem sprzętu komputerowego i systemów operacyjnych, terminali samoobsługowych, usług łączności elektronicznej (w tym zgłoszeń alarmowych), audiowizualnych usług medialnych, usług towarzyszących transportowi pasażerskiemu, usług bankowych, e-książek czy handlu elektronicznego.

EAA wprowadza szerszą refleksję i spojrzenie na produkt – on ma być nie tylko dostępny, lecz posiadać także opcję połączenia z urządzeniami wspomagającymi, z którego korzystają na przykład osoby z niepełnosprawnością wzroku. Analogicznie dzieje się, jeżeli chodzi o system usług świadczonych poprzez kanały cyfrowe. Strony internetowe wykorzystywane do usług objętych Dyrektywą będą musiały być dostępne tak, aby usprawnić korzystanie z nich przez wszystkich użytkowników, czyli również seniorów, osoby z niepełnosprawnością, ale też osoby, dla których język polski nie jest językiem ojczystym.

Kiedy ustawa zacznie obowiązywać – działające w Polsce firmy będą musiały zapewnić dostępność w oferowanych przez nie produktach i usługach. Będą tak postępować na podstawie wspólnych dla państw UE wymagań dostępności.Chodzi o takie projektowanie produktów i usług, aby jak najwięcej osób, bez względu na stopień sprawności, było w stanie z nich samodzielnie korzystać.

Dotyczy to przede wszystkim osób z niepełnosprawnościami, ale również wszystkich pozostałych ludzi, którzy doświadczają trudności w codziennym funkcjonowaniu. Może to być spowodowane np.zaawansowanym wiekiem, chorobami, czasową lub sytuacyjną utratą sprawności.Zasady wymagania dostępności dotyczyć będą między innymi:

  • komputerów, telefonów komórkowych, czytników książek elektronicznych, terminali płatniczych w sklepach, czy innych terminali samoobsługowych (bankomatów i wpłatomatów, automatów biletowych, urządzeń do odprawy samoobsługowej);
  • usług telekomunikacyjnych, dostępu do audiowizualnych usług medialnych, usług cyfrowych w transporcie pasażerskim (autobusowym i autokarowym, lotniczym, wodnym oraz kolejowym w zakresie między innymi stron internetowych i aplikacji mobilnych, biletów elektronicznych), bankowości detalicznej, czy handlu elektronicznego.

Jak twierdziła w udzielonym na łamach portalu www.niepelnosprawni.pl wywiadzie wiceministra Monika Sikora, ustawa ma zostać przyjęta do końca czerwca br.

Warto przy tym zaznaczyć, że Bank Gospodarstwa Krajowego będzie realizował mechanizm pożyczkowy, dla firm, który ma pomóc sfinansować koszty wynikające z wymogów dotyczących dostępności.

Dodaj komentarz